کهکشانی باستانی که منجمان را شگفت زده کرد

دانشمندان ناسا به تازگی با کمک تلکسوپ فضایی هابل، موفق شدند تا تصاویر ناب و قابل توجهی از کهکشانی بسیار قدیمی را به ثبت برسانند. به گفته این محققان این زمان تشکیل این کهکشان را تقریبا مصادف با سال های اولیه تشکیل جهان هستی می دانند.

محققان ناسا در طی بررسی و تحلیل تصاویر مربوط به یک خوشه عظیم کهکشانی موفق به کشف این کهکشان باستانی و بسیار قدیمی شده اند. این کهکشان که در حدود 4 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد در اثر پدیده ای به نام هم گرایی گرانشی قابل رویت شده است. گرانش شدید در واقع مانند یک نوع ذره بین عمل می کند و باعث می شود که کهکشانی بسیار دور 20 برابر روشن تر از حد معمول خود به نظر برسد.

ستاره شناسان سابقا کهکشان های بسیار دور زیادی را کشف کرده بودند که همگی رکورد دار فاصله از زمین بودند. با این وجود این کهکشان تازه کشف شده نشان دهنده طبقه جدیدی از کهکشان های باستانی است که تا به امروز نا شناخته مانده اند. لئوپولدو اینفنت به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «این تیم با استفاده از این کشف توانست برای اولین بار خواص اشیا بسیار کم نور که تنها مدتی بعد از انفجار بزرگ تشکیل شده اند را مطالعه کند.»

در آن زمان این سیاره که به نام علمی MACS0416.1-2403 شناخته می شود تنها به اندازه کهکشان Large Magellanic Cloud بود. منجمان بر این باورند که این جرم آسمانی در نهایت و در گذر زمان به یک کهکشان کامل تبدیل شده است. دانشمندان این سیاره (که بعدها به یک کهکشان تبدیل شده است) را به نام Tayna نام گذاری کرده اند که این عبارت به معنی تازه متولد شده است.