آنفلوآنزا، قاتل 28 نفر در کرمان

 دکتر" علی‌اکبر حق دوست دوشنبه 16 آذرماه 94 در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزایH1N1 اظهار کرد: از حدود سه هفته پیش ردپای ویروس آنفلوآنزایH1N1 ملاحظه شد و شاید ما نخستین استانی هستیم که بروز این اپیدمی را گزارش کردیم.

وی افزود: در عین شفاف‌سازی بایستی اضطراب در جامعه نیز کنترل شود از این رو سعی کرده‌ایم در سطوح مختلف از مراقبت‌های سرپایی تا بستری توانمندی مجموعه‌های درمانی استان را بسیج کنیم و خوشبختانه موفق بوده‌ایم.

حقدوست بیان کرد: هرچند که به سادگی نمی‌توان منشا ویروس آنفلوآنزا را عنوان کرد اما در هفته‌های اخیر این بیماری وحشی‌تر شده است و شاید یکی از شائبه‌ها، ورود اتباع بیگانه حامل ویروس به استان کرمان باشد که البته این امر در حد حدس علمی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی درسطح استان تجربه خوبی در مقابله با اپیدمی‌های مختلف داشته‌ و به خوبی کنترل کرده‌اند و امسال اپیدمی آنفلوآنزا خیلی زود تشخیص داده شد.

وی اظهار کرد: سعی کرده‌ایم در روزهای نخست تا آنجا که امکان دارد دارو وارد کنیم ضمن اینکه به دلیل عدم آگاهی از مسائل علمی، توقعات مردم زیاد شده است اما اکنون به اندازه نیاز گروه‌های در معرض خطر استان دارو وجود دارد.

حق دوست بیان کرد: در شرایط فعلی اصلا توصیه نمی‌شود همه افراد سراغ واکسن آنفلوآنزا بروند چراکه در اپیدمی کنونی دو تا سه هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن اثر کند از این رو ما در تلاش هستیم تا کمبود واکسن احساس نشود اما غیرممکن است که برای تمام جمعیت استان واکسن وجود داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه دارو به شکل علمی برای موارد شدید استفاده می‌شود تاکید کرد: امروز محموله 5000 دُزی واکسن مقابله با آنفلوآنزا وارد استان کرمان شده است و فردا نیز 15000 دُز دیگر وارد خواهد شد.

حق دوست گفت: در بیمارستان‌های سطح استان کرمان، نزدیک به 600 نفر بستری شده‌اند و کمتر از 30 نفر (28 نفر) فوت کرده‌اند که در مقایسه با وسعت استان عددی ناچیز و در سطح بین‌المللی قابل قبول است.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: در چنین شرایطی شایعات و اپیدمی‌ توهمات نیز مساله دیگر است چراکه اضطراب خود بیماری امری عادی است که حتی به پیشگیری نیز کمک خواهد کرد اما یکسری شایعات مبنی بر کمبود دارو و منشاهای عجیب و غریب بیماری دروغ بوده و اضطراب کاذب ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مدیریت این روند جز با همدلی میسر نخواهد شد ضمن اینکه در سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز بخشی مختص آنفلوآنزا راه‌اندازی شده و نخستین جایی است که در آن اطلاعات کامل، صادقانه و به موقع به روز رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌ دانش‌آموزان استان خیلی کم است به علاوه درخواست ما این است که خانواده‌ها در چند روز تعطیلی مدارس از مسافرت خودداری کنند تا از اشاعه ویروس جلوگیری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا