معرفی 13 طرح برگزیده هفدمین جشنواره جوان خوارزمی در هفته پژوهش

 علیرضا اللهیاری روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: جشنواره جوان خوارزمی ویژه محققان زیر 30 سال و به طور مستقل از جشنواره بین المللی خوارزمی در محورهای پژوهش های بنیادی، پژوهش های کاربردی، پژوهش های توسعه ای و اختراع و ابتکار و در دو بخش دانش پژوهان و فناوران و دانش آموزی برگزار می شود.
وی شمار طرح های ارسالی به دبیرخانه هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی را 340 طرح ذکر کرد و گفت: این طرح ها در 14 گروه تخصصی شامل فناوری های شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی های نو، زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی، فناوری نانو، هوافضا و مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات و مکاترونیک توسط کمیته داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
اللهیاری ادامه داد: براساس رای هیات داوران، 13 طرح به عنوان برگزیدگان نهایی هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شدند که سه طرح در گروه صنایع شیمیایی و یک طرح فناوری نانو در ردیف طرح های برگزیده از بخش پژوهش های بنیادی هستند، دو طرح در زمینه برق و کامپیوتر، یک طرح مکانیک، یک طرح کشاورزی و منابع طبیعی و یک طرح هوافضا نیز جزو برگزیدگان پژوهش های کاربردی قرار دارند و یک طرح مکانیک، یک طرح هوافضا و دو طرح گروه زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی هم جزو ابتکارات برگزیده این دوره از جشنواره به شمار می آیند.
وی کیفیت طرح های برگزیده در هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی را بسیار مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: در جشنواره امسال شاهد ارائه 4 طرح ابتکاری هستیم که برای اولین بار در دنیا اجرا شده اند و به ثبت داخلی و بین المللی رسیده اند و در گروه طرح های کاربردی نیز به دو سه فناوری جدید که تاکنون ایران به آن دسترسی نداشته است معرفی می شود.
به گفته اللهیاری، حدود 62 درصد از طرح های برگزیده بیست و هشت دوره گذشته جشنواره بین المللی خوارزمی و هفده دوره جشنواره جوان خوارزمی به مرحله تولید محصول و تجاری سازی رسیده اند و حتی برخی از آنها محصولات خود را به دیگر کشورها صادر می کنند.
وی یادآور شد: از سال گذشته، تعامل خوبی با صندوق های حمایتی برای پشتیبانی از طرح های برگزیده جشنواره جوان خوارزمی داشتیم که منجر به انعقاد چند تفاهم نامه شده است و این اقدام در راستای تقویت و تداوم فعالیت شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، مراسم تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی در دو بخش دانش پژوهان و فناوران و دانش آموزی روز سه شنبه 24 آذرماه به همت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا