افزایش کیفیت لبنیات با استفاده از پروتئین‌های آب پنیر

دکتر علی اکبر بابالو، مجری طرح تهیه غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تولید کنسانتره پروتئین‌های آب پنیردر گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه غشاهای سرامیکی با توجه به خواص منحصر به فرد( استحکام مکانیکی، پایداری حرارتی و مقاومت شیمیایی بالا، طول عمر زیاد، امکان تمیز کردن با استفاده از مواد شیمیایی در دماهای بالا، کمتر بودن میزان گرفتگی و کنترل مطلوب اندازه حفره‌ها)، در فرایند ساخت کاربردهای استراتژیکی دارند؛ سایر غشاها به ویژه غشاهای پلیمری در این موارد کارایی مورد نظر را ندارند.

این دکترای تخصصی مهندسی شیمی افزود: یکی از این کاربردهای استراتژیک، جداسازی و تخصلیص پروتین های آب پنیر است؛ تولید کنساتره(شکلی از ماده است که اکثر اجزای اصلی تشکیل‌دهنده یا حلال آن را حذف کرده اند) آب پنیر علاوه بر حل مشکل های زیست محیطی، از ارزش افزوده بالایی برخوردار است؛ پروتئین های آب پنیر ارزش غذایی و بیولوژیکی منحصر به فردی دارد.

وی بیان کرد: ما در این طرح، برای اولین بار در سطح کشور از فناوری نوین غشاهای سرامیکی نانو ساختار برای جداسازی و تخلیص پروتئین‌های آب پنیر استفاده کردیم. در این طرح از غشاهای نانوساختار سرامیکی با اندازه حفرات در محدوده 100 نانومتر (محدوده مشترک فرآیندهای میکرو و اولترافیلتراسیون) برای حذف ترکیباتی از قبیل چربی‌ها و کازئین‌ها استفاده شده است و محلولی از پروتئین‌های سرمی آب پنیر عاری از هرگونه چربی و کازئین به دست آمد.

وی تصریح کرد: همچنین برای حذف یون ها، کوچک مولکول ها و ترکیبات قندی از قبیل لاکتوز از محصول حاصل از مرحله قبل، از غشاهای سرامیکی نانو ساختار با اندازه حفراتی در محدوده 2 نانومتر(فرایند نانو فیلتراسیون) استفاده شده است. بدین صورت پس از چند مرتبه دیا فیلتراسیون در هر دو مرحله غشایی می توان به خلوص مطلوبی از پروتئین های سرمی در کنسانتره نهایی دست یافت.

بابالو اظهار کرد: غشاهای نانو ساختار ساخته شده در این طرح، در مرحله اول توانایی جداسازی پروتین های سرمی آب پنیر را به طور کامل(صد در صد) دارند؛ با استفاده از فرایند دیافیلتراسیون در هر دو مرحله غشایی، می توان به خلوص مطلوبی از پروتیئن های سرمی در کنسانتره نهایی دست یافت که دارای ارزش غذایی و بیولوژیکی بالا است.

وی توسعه کاربرد غشاهای سرامیکی نانو ساختار لوله ای در تولید محصول های ارزشمند پروتئینی، طراحی و ساخت سامان ترکیبی فرایندهای میکرو اولترا و نانو فیلتراسیون برای تولید کنسانتره پروتئین آب پنیر را از جمله نو آوری های این طرح برشمرد و گفت: تولید غشاهای سرامیکی در یک دهه گذشته در چند کشور به مرحله تجاری سازی رسیده است اما نحوه تولید این غشاها در این طرح متفاوت است. فرایند هیبریدی( ترکیبی) بکار گرفته شده در این طرح منجر به تولید کنسانتره پروتئینی با ارزش غذایی و بیولوژیکی بالا می شود.

وی اظهار کرد: مهمترین مزیت کنسانتره پروتئینی تولیده با این روش، استفاده از فرایندهای هیبریدی غشایی( میکرو، اولترا و نانو فیلتراسیون) است که می تواند به دلیل حذف ترکیباتی مانند چربی ها، کازئین، رنگدانه ها، لاکتوز و یون ها از آب پنیر منجر به تولید کنساتره پروتئینی با ارزش غذایی و بیولوژیکی بالا شود.

وی در پایان افزود: این کنسانتره پروتئینی تولید شده می تواند با کیفیت و ارزش غذایی بسیار بالاتر در صنایع لبنی برای تولید دوغ، ماست، پنیر و … و صنایع مختلف غذایی مانند شیر خشک و همچنین واحد تولید پنیر کارخانه های لبنی برای تولید کنسانتره پروتئینی با ارزش افزوده بالا کاربرد داشته باشد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا