صدور مجوز واردات واکسن طیور تا سه برابر نیاز داخلی به رغم تولید داخلی!

حمید کهرام در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان واکسن‌های طیور در خاورمیانه است و بازار طیور ایران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای طیور خاورمیانه است که همین ضرورت تولید واکسن‌های طیور را دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه یک میلیارد و 200 میلیون جوجه‌ریزی در واحدهای تولید طیور ایران اتفاق می‌افتد که این رقم درمقایسه با جوجه‌ریزی کشورهای منطقه بی‌نظیر است.

کهرام افزود: ‌بعد از ایران، پاکستان با حدود 600 میلیون جوجه‌ریزی در سال رتبه دوم جوجه‌ریزی درمیان کشورهای منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.وی در ادامه به میزان سالانه مصرف واکسن‌های طیور در ایران اشاره کرد و گفت: سالانه حدود هفت میلیارد دز انواع واکسن طیور درایران مصرف می‌شود که یک و نیم تا دو میلیارد از این مقدار را ایران تولید نمی‌کند و به ناچار باید از سایر کشورها وارد کند.

کهرام اظهار کرد: به جز این دو میلیارد دز، ایران به دانش فنی تولید مابقی واکسن‌های مورد نیاز بازار داخلی دست یافته و مشکلی درتولید آنها ندارد.وی توضیح داد: علی‌رغم این توانایی امسال سازمان دامپزشکی مجوز واردات 21 میلیارد دز انواع واکسن طیور را صادر کرده که مشخص نیست تاکنون چه میزان از این آمار وارد کشور شده است.

کهرام گفت: ‌اگر 21 میلیارد دز واکسن طیور وارد ایران شود، میزان واکسن‌های طیور موجود در بازار به سه برابر مصرف مورد نیاز می‌رسد.

رئیس موسسه سرم سازی رازی گفت: صدور مجوز واردات واکسن‌های طیور درشرایطی که موسسه رازی توان تولید اکثر این واکسن‌ها را دارد تنها به ضرر تولید داخل تمام می‌شود و مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.وی با بیان اینکه درحال حاضر 13 نوع واکسن طیور در بازار طیور ایران مصرف می‌شود که موسسه رازی توان تولید 10 مورد از آنها را دارد، خاطرنشان کرد: با این شرایط چرا باید درهای واردات واکسن طیور به روی برخی افراد سودجو همچنان باز باشد؟

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پایان گفت: در شرایط فعلی موسسه رازی میزان تولید واکسن‌های طیور خود را بر اساس نیاز و کشش بازار تنظیم می‌کند درحالی که توان تولید بیش از پنج میلیارد دز واکسن طیور را در سال دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا