تاکنون 120 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت رصدخانه ملی هزینه شده است

 دکتر رضا منصوری در جمع دانشجویان فیزیک دانشگاه ایلام، اظهار کرد: در طول تحولات تاریخی کشور ایران به معنای کلماتی همچون علم و تجاری‌سازی توجه نشده است، بر همین اساس هم‌اکنون نمی‌دانیم علم واقعی چیست و باید تجاری‌سازی را چه هنگام به کار ببریم.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: علم مجموعه‌ای از دانسته‌های بشری نیست که در نهادهای آموزشی با نام دانشگاه تدریس می‌شوند، نباید مقاله‌نویسی را تولید علم بدانیم و افزایش یا کاهش تولید مقالات را مبنای کاهش یا افزایش علم در کشور بدانیم و همچنین علم را نباید در داشتن تعداد کتاب، سطح مطالعه، کارهای تحقیقاتی، مباحثه و محاسبات یا امور آزمایشگاهی دانست؛ هرچند علم بدون این موارد به دست نمی‌آید؛ اما هرکدام از این موارد علم محسوب نمی‌شوند.

منصوری با بیان این جمله که «علم از سؤال برمی‌خیزد» به تفاوت علم در دوران مدرن با عصر آل‌بویه که اوج تولید علم در ایران بوده است، اشاره کرد و گفت: آنچه در ایران شناخته‌شده نیست، روند تولید علم برای تولید اعتبار و پول است؛ چراکه کشورهای صنعتی برای علم برنامه‌ریزی دارند و طی فرایند درستی که در پیش می‌گیرند سؤال‌های متعددی شکل می‌گیرد و در نهایت اعتبار و پول فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: در وضعیتی که معنای تولید علم را نمی‌دانیم و یا اینکه نمی‌دانیم دانشگاه یعنی چه؛ واژه‌ تجاری‌سازی را در این چارچوب مطرح کرده‌اند. وقتی سازوکار را بلد نباشیم، منجر به تصمیم‌گیری‌های اشتباه با اتلاف هزینه خواهیم شد. وقتی هدف دانشگاه، آموزش جوانانی است که تربیت‌های مورد نیاز را برای قسمت‌های مختلف فرا می‌گیرند و بکار گرفته می‌شوند؛ نباید انتظار داشت در دانشگاه تجاری‌سازی رخ دهد.

 

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، رصدخانه ملی ایران را اولین طرح کلان کشور عنوان کرد که توسط دولت به تصویب رسیده است و افزود: رصدخانه به‌ عنوان یک پروژه علمی بزرگ در قالب دو طرح «رصدخانه» و «شتاب‌گر» با بکارگیری لفظ طرح کلان ملی مصوب شد و علت این بود که طرح‌های کوچک هزینه‌های متعددی را به خود اختصاص می‌دهند، اما توان برقراری ارتباط‌ با اجتماع را ندارند و حتی نظارت دقیق مالی بر روی آن‌ها اعمال نمی‌شود؛ اما در طرح‌های کلان کشوری که بودجه‌ ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند، نیاز به نظارت قوی‌تری از سوی دولت است و بنابراین انتظار تولید علم نیز از آن‌ها می‌رود.

مجری رصدخانه ملی ایران اعتبار هزینه شده در رصدخانه را تاکنون 120 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در بخش شتاب‌گر طرح، اعتباری بالغ‌ بر 1000 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است که هنوز به منظور دریافت هزینه تصویب نشده است.

وی با بیان این‌که 12 سال از تصویب طرح رصدخانه ملی می‌گذرد، اما کار زیادی انجام‌ نشده است، افزود: از ثمرات رصدخانه می‌توان به ساخت پایشگاه 3550 متری اشاره کرد و یا شناسایی محل استقرار رصدگاه و اندازه‌گیری موردنیاز آن در روستای کامو از توابع استان کاشان که واحد پشتیبانی را در کنار رصدخانه دارد. در این طراحی، رصدخانه تا ارتفاع پنج متری از بتن و مابقی فلز ساخته می‌شود که در مجموع شامل 250 تن وزن خواهد بود.

منصوری با بیان این که «قله گرگش» در ارتفاع 3600 متری آن به‌ عنوان مکان راه‌اندازی رصدخانه در نظر گرفته شده است، گفت: چهار ماه با کمک کوهنوردان مسیر دامنه تا قله را جهت رفت‌وآمد ایجاد کرده و طی دو سال 90 تن تجهیزات را بوسیله چهارپا به محل موردنظر منتقل کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مجری طرح رصدخانه‌ ملی خاطرنشان کرد: تلسکوپ در محلی که بهترین نقطه برای رصد کردن آسمان است، ساخته شد و در همان مکان 6 دکل به ارتفاع 20 متر نیز ساخته شد که قسمت‌های موردنیاز دکل‌ها که به دلیل تحریم‌ها در اختیار مهندسین قرار نمی‌گرفت، در کشور ساخته و در محل‌ دکل‌ها تعبیه شد، همچنین بزرگ‌ترین آینه‌ تلسکوپ به قطر 3 در 4 متر با ضخامت 184 میلی‌متر در محل رصدخانه به کار گرفته شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا