جايزه مصطفی(ص) ملاک واقع گرايانه اي برای تجليل از دانشمندان برتر است

زهره طبیب زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراي اسلامي، درباره اهمیت برگزاري جایزه مصطفی(ص) افزود: در حال حاضر در سطح بین المللی جوایز زیادی در زمینه‌های مختلف در حوزه هاي غيرعلمي، فرهنگی و حتی سیاسی اهدا مي شود. از جمله جايزه نوبل كه بر پايه مسائل و مناسبات سیاسی شکل می گیرد و اهداف خاصي را هم دنبال می کند. براي مثال در سطح بین المللی از نتانیاهو و عناصر سردمدار و جلادان یهودی گرفته تا روسای ظالمی که دست شان مستقیم و غیرمستقیم به خون بی گناهان آغشته است، جوایزي را دریافت كرده يا كانديد می شوند.

وی ادامه داد: صرف نظر از بحث های علمی و تخصصی در شاخه های مختلف علوم مهندسی، پزشکی، علوم پایه و انسانی که سازوکار جداگانه ای دارند بايد جوایزي تخصصی برای آنها در نظر گرفته شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين تصریح کرد: اين موضوع نشان مي دهد عمدتا جوایز، رویکرد تخصصی و عدالت خواهانه اي ندارد. اما بايد جریان بی طرفي در حوزه بین المللی وجود داشته باشد که ملاک آن صرفا حق گرايي باشد. چراکه در عرصه تخصصی و علمی در حوزه هاي علوم تجربي، فنی-مهندسی و مسائل اقتصادی و سیاسی که در آن رشته ها نیز صاحبان تخصص وجود دارند، صرف نظر از سرسپردگی سیاسی و مورد تایید استکبار جهانی می‌توان با ملاک های واقع گرایانه از دانشمنداني که در جهت ارتقای علم بشری، عدالت طلبی در دنیا و گسترش فریاد آزادی خواهی مردم قدم برداشته اند، تجلیل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جایزه مصطفی(ص) در سطح بین المللی به خوبي شناخته شود و به عنوان نشاني معتبر در حوزه علم و فناوري جا بيافتد، اقدام مثبتي صورت گرفته است و جایگزین مناسبی برای جایزه هایی است که انتخاب هايي با سويه هاي سياسي دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا