مزارع خورشیدی چشم اندازهای طبیعی را می بلعند

 در برنامه اعلام شده از سوی رئیس سازمان محیط زیست، حمایت این حوزه از مزارع ذخیره انرژی خورشیدی در مقیاس های بزرگ کاهش پیدا می کند و بودجه کمکی آن قطع می شود.

خانم Liz Truss رئیس سازمان محیط زیست انگلستان اظهار داشته است که مزارع بزرگ ذخیره انرژی خورشیدی باعث از بین رفتن چشم اندازهای طبیعی می شوند. او همچنین برنامه کاهش کمک هزینه به مالکان زمین برای این چنین برنامه هایی را برای پیشبرد طرح های مورد نظر تایید کرد.

رئیس سازمان محیط زیست انگلستان معتقد است که می توان از زمین بهتر استفاده کرد و در واقع زمین باید برای رشد محصولات کشاورزی و تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد تا اینکه جایگاه مزارع ذخیره انرژی خورشیدی باشد. او اعلام کرده است که؛ ما می خواهیم در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان پیشرو باشیم، به همین دلیل نیازمند زمین کافی برای کشاورزی هستیم.

وی ضمن بیان این موضوع که  ردیف های پنل و تخته های ذخیره انرژی خورشیدی در مقیاس وسیع در میانه دشت ها  منظره زشتی را به وجود می آورند خاطر نشان کرد: من از اینکه بیشتر زمین هایمان را این مزارع پوشانیده اند، بسیار نگران هستم.

در سال های اخیر بسیاری از بخش های جنوب انگلستان رونق چشمگیری در تولید انرژی تجدید پذیر و نیروی خورشیدی داشته است.

تولید مواد غذایی و کشاورزی نخستین صنعت تولیدی انگلستان است. کل زنجیره غذایی، صد میلیارد پوند را در اقتصاد این کشور نشان می دهد. این مساله مشکل بسیار مهم و واقعی است اگر از زمین های کشاورزی برای مزارع ذخیره انرژی خورشیدی استفاده شود.

یکی از گروه دوستداران زمین به نام  Alasdair Cameron، در این رابطه معتقد است که مزارع ذخیره انرژی خورشیدی می تواند "دست در دست" با تولید مواد غذایی همراه شود. از طریق سیستم برنامه ریزی مناسب و سیاست معقول می توان مزارع کوچک ذخیره انرژی خورشیدی زیادی را ایجاد کرد و نتیجه بهتری گرفت.

اداره حوزه انرژی و تغییرات آب و هوایی این کشور (The Department for Energy and Climate Change (Decc)) نیز خبر از محدود کردن حمایت این حوزه از مزارع ذخیره انرژی خورشیدی در مقیاس های بزرگ داد. برنامه ریزی و اجرای این طرح از اوایل سال جاری آغاز شده است. از ابتدای ماه آوریل (فروردین ماه) سال آینده کمک هزینه هایی که به طرح های "انرژی تجدید پذیر" تعلق می گرفت، به طور کلی قطع خواهد شد. این اداره اعلام کرده است که، تحولات در بخش ذخیره انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ بیشتر از حد انتظار پیشرفت داشته و بودجه کمکی آن برای  دو سال آینده بیش از 40 میلیون پوند خواهد بود.

فعالان و شرکت های تولیدی در بخش انرژی های تجدید پذیر این عکس العمل دبیر محیط زیست را محکوم کردند و در این رابطه متذکر شده اند که با این عمل، اعتماد و اطمینان آنها تضعیف می شود.

 

مترجم:صالح سپهری فر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا