جهان باسوادتر شده است

گزارش "تحصیل در یک نگاه" این سازمان تمامی دلایل تغییرات رخ‌داده شده را توضیح نمی‌دهد اما تعدادی از روندهای قابل‌توجه در این زمینه را نشان می‌دهد.

یک سوم بزرگسالان موجود در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در سال 2014  تحصیلات دانشگاهی داشتند و طی 30 سال گذشته افزایش مهمی در تحصیل جوامع تمامی کشورهای عضو این سازمان مشاهده شده است.نمودار ارائه شده این موضوع را با مقایسه‌کردن سطوح تحصیلات افراد جوان و والدینشان نشان می‌دهد. در این میان، کره جنوبی نیز افزایش قابل توجه را در تعداد افراد جوانی تجربه کرده که به دانشگاه رفته‌اند و این در حالی بود که والدین آن‌ها چنین سطح تحصیلاتی را از سر نگذرانده‌اند. تعداد دیگری از کشورها از جمله اتریش، آلمان و ایالات متحده، پویایی محدودتری را از این لحاظ تجربه کرده‌اند.

داده‌های دیگر نشان می‌دهد ظرف یک دهه و بین سال‌های 2000 و 2010، در چین تعداد افراد جوانی که تحصیلات متوسطه را از سر گذرانده‌اند، تا 30 درصد افزایش یافت. این رقم تقریبا هر دوی رشد اقتصادی عمده این کشور ظرف این دهه و افزایش شهری‌شدن جمعیت را نشان می‌دهد. طی سال‌های اخیر، چین تعداد جمعیت دانشگاهی خود را چه در خارج از این کشور و چه در داخل افزایش داده است.

باید به این نکته توجه داشت که نتیجه‌گیری زیاده از حد با استفاده از چنین قیاس‌های بین‌المللی خطرناک است زیرا هر کشوری بافت‌ و شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی خاص خود را دارد و این مولفه‌ها تا حد زیادی بر تحصیل اثر می‌گذارند.

این گزارش به وضوح فواید تحصیلات دانشگاهی را در هر دوی سطح جامعه و فرد نشان می‌دهد و این که هر چه سطح تحصیلی بالا باشد، احتمال بیشتری دارد که فرد سالم‌تر باشد، درآمد بیشتری کسب کند و در فعالیت‌های سیاسی به صورت داوطلبانه شرکت کند.

این موضوع در حد وسیعی پذیرفته شده که سطوح بالای تحصیلات در بازدهی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مثبت دخیل است. همچنین تحصیلات بهتر می‌تواند در کاهش احتمال جنگ و کشمکش تاثیرگذار باشد.

همچنین تحصیلات زنان و دختران دارای تاثیرات مثبتی است و یونیسف اعلام کرده هر سال بیشتر در تحصیلات مادر، میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را بین پنج و 10 درصد کاهش می‌یابد.

بسیاری از زنان سراسر جهان به تحصیلات  در تمامی سطوح از سطح ابتدایی تا دانشگاه دسترسی دارند. در حالی که میزان این تحصیلات در بخش‌هایی از جهان به ویژه در کشورهای فقیرتر پایین‌تر است، در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، زنان در تکمیل تحصیلات عالیه جایگاه مردان را گرفته‌اند و حدود 11 درصد زنان بیشتری در مقایسه با مردان از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

با این حال، علی‌رغم احراز تصحیلی زنان در مقایسه با مردان، زنان در حوزه‌های خاصی از جمله مهندسی و تولید در مقایسه با مردان، کمتر دخالت داده شده‌اند.

همچنین داشتن تحصیلات بیشتر، گسست دستمزد بین زنان و مردان را از بین نبرده است و بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، زنان دارای تحصیلات دانشگاهی، حدود سه چهارم دستمزد مردان دارای همان میزان تحصیلات را دریافت می‌کنند.

تحصیل در سطح جهانی در حال ارتقاست اما این موضوع در طول دوران سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در نظام‌های تحصیلی هر دوی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رخ داده است. با این حال، بحران مالی جهانی اخیر موجب سرمایه‌گذاری کمتر در تحصیل در تعدادی از کشورها شده است.

گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نشان می‌دهد رشد سالانه در سرمایه‌گذاری بر روی تحصیل بین سال‌‌های 2008 و 2012 به طور مداوم کاهش یافت و هچ رشدی در چنین سرمایه‌گذاری بین سال‌های 2011 و 2012 مشاهده نشد.

این در حالی است که در صورت داشتن هدف جهانی برای ارتقای بهتر تحصیلات، کاهش‌دادن‌ سرمایه‌گذاری بر روی این حوزه، سیاستی اشتباه به شمار می‌آید.

 

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا