میکرونیروگاه‌هایی برای تولید برق از منابع آبی کوچک

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قصد دارد 60 دستگاه از این نیروگاه­ها ساخته و به مشتریان با شرایط مدت دار واگذار کند.

برای تولید انرژی برقآبی معمولاً پروژه‌های عظیم سد سازی اجرای می‌شود که امروزه به دلایل زیست محیطی انتقادات فراوانی به آنها وارد است اما با میکروتوربین‌های ساخت دانشگاه شریف می‌توان بدون نیاز به احداث سد از منابع آبی کوچک از جمله مزارع پرورش ماهی، آبشارها، چشمه‌­ها، انتهای لوله­‌های ورودی به تصفیه خانه‌ها، و کنار رودخانه­‌ها، برق کافی برای استفاده‌های خانگی و صنعتی تولید کرد. ضمن آنکه این کار موجب بی‌نیازی دولت برای احداث خطوط انتقال برق گران­قیمت در مناطق دور افتاده و کم جمعیت که توجیه اقتصادی ندارد خواهد شد.  علاوه بر این استفاده کنندگان از این میکرونیروگاه­ها ضمن تامین برق مورد نیاز و با توجه به ماهیت تجدیدپذیر بودن این نیروگاه­ها تولید کننده می­توانند مازاد تولید برق خود را به صورت تضمینی از قرار هر کیلووات ساعت به مبلغ ۳۷۰۰ ریال به شبکه سراسری فروخته و کسب درآمد کنند.

هدف از اجرای این پروژه  ارائه یک محصول در ابعاد صنعتی و قابل رقابت با نمونه های خارجی است

تولید برق از استخر پرورش ماهی و آبشار                                         

نیروگاه­های آبی به طور کلی انرِژی ذخیره شده آب در ارتفاع را با استفاده از توربین­هابه انرژی الکتریکی تبدیل می­کنند. در این نیروگاه­ها ابتدا انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی و سپس انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی تبدیل می­شود. اما تولید برق از اندکی آب که جاری است با آنچه در نیروگاه‌های عظیم برقآبی با پشتوانه میلیون­ها لیتر آب آرام پشت سد انجام می‌شود تفاوت­های بسیاری دارد. هر چند در هر دو مورد تبدیل انرژی آب به توان مکانیکی جهت چرخش ژنراتور توسط توربین انجام می‌شود اما نوع طراحی این توربین‌ها کاملاً متفاوت است چرا که میزان آب و فشار آن تاثیر جدی بر نوع طراحی می‌گذارد. بنا به گفته محققان، دو عامل حجم آب عبوری و فشار آن اصلی‌ترین پارامترهای طراحی را تشکیل می‌دهد. با توجه به این عوامل، پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف ۳ نوع میکرو توربین مختلف را به همراه سامانه کنترل مناسب برای آنها طراحی کردند که یک نوع آن در دنیا بی‌نظیر است. برای تولید برق از آبشار یا منبع آب مشابه که از فشار بالا و حجم آب کم عبوری برخوردار است توربینی از نوع پلتن طراحی شده است اگر حجم آب و فشار آن اندازه‌ای متوسط داشته باشد می‌توان از توربین‌های بانکی ساخت دانشگاه شریف استفاده کرد. همچنین اگر حجم آب زیاد بوده و ارتفاع آن کم باشد نظیر آنچه در مزارع پرورش ماهی وجود دارد می­توان از میکرو توربین نوع محوری ساخت دانشگاه صنعتی شریف استفاده کرد. این توربین با راندمانی بالا در نوع خود در دنیا بی نظیر بوده و می­تواند با نمونه‌­های خارجی در بازار جهانی رقابت کند. بنا به گفته مسئولین پروژه، برق تولیدی این میکرونیروگاه­ها برق سه فاز متناوب مشابه برق شهری با فرکانس 50 و بسیار متعادل می­باشد.

کیفیت ساخت در اولویت

معمولاً در تحقیقات دانشگاهی، هدف نهایی تنها به کسب فناوری محدود می‌شود اما دکتر دورعلی هدف از اجرای این پروژه را ارائه یک محصول در ابعاد صنعتی و قابل رقابت با نمونه های خارجی معرفی می‌کند به گونه‌ای که بنا به اظهارات وی میکروتوربین‌های ساخته شده شامل توربین، ژنراتورو سیستم کنترل کلیه تست­ها هیدرولیکی و الکتریکی را در محل موسسه تحقیقات آب و در آزمایشگاه تست نیروگاه­های آبی میکرو و با حضور داوران تراز اول از دانشگاه­های مطرح کشور طبق استاندارد IEC41 پشت سر گذاشته و در حال حاضر به صورت عملیاتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. دکتر دور علی ضمن تاکید بر اهداف صادراتی از تولید این محصولات در پایان از ادامه تلاش‌ها به منظور ارتقاء کیفیت این میکروتوربین‌ها جهت پیش افتادن از رقبای خارجی در بازارهای جهانی خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام، دبی 80 لیتر بر ثانیه آب با هد 20 متر دارم و برای استخر ماهی صد تنی به برق نیاز دارم، لطفا بفرمایید دبی و هد موجود چند کیلووات برق میده و هزینه میکرونیروگاهش چند تومن میشه؟ آیا کامل طراحی و اجرا میکنید؟باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا