نابودی زباله های فضایی با ابتکار محققان چینی

دانشمندان هشدار می دهند که خطرات مربوط به انبوه زباله های فضایی که  در مدار زمین به حالت شناور درآمده اند روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل پیدا کردن راهی جهت نابودی آنها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

در آگوست سال 2009 بود که یک ماهواره ارتباطاتی در مدار زمین به طور ناگهانی از کار افتاد. ساعاتی بعد شبکه نظارت فضایی آمریکا گزارش داد که دو ابر بزرگ متشکل از زباله های فضایی را شناسایی کرده است که یکی از آنها مربوط به برخورد ماهواره یاد شده با ماهواره نظامی از کارافتاده روسیه موسوم به Cosmos 2251 بوده است.

دانشمندان هشدار می دهند که خطرات مربوط به انبوه زباله های فضایی که  در مدار زمین به حالت شناور درآمده اند روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل پیدا کردن راهی جهت نابودی آنها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

برخورد این دو ماهواره در که در نوع خود بی سابقه بوده است با رها شدن بیش از یکهزار قطعات با ابعاد بیش از 10 سانتیمتر و البته انبوهی از قطعات ریزتر در مدار زمین همراه شد. قطعاتی که بدین ترتیب در اطراف زمین رها می شوند در واقع به فاکتورهای خطرناکی تبدیل می شوند که خطرات زیادی برای سیستم های فضایی و حتی فضاپیماها به همراه دارند.

افزایش خیره کننده شمار زباله های فضایی در مدار زمین نگرانی های زیادی را به همراه داشته است.

نابودی قطعات بزرگ به مراتب ساده تر از منهدم کردن قطعات ریزتر است زیرا با استفاده از لیزر می توان آنها را تبخیر کرده و از بین برد اما مشکل زمانی به یک بحران تبدیل می شود که با انبوه زباله های فضایی کوچکتر مواجه می شویم زیرا ردیابی آنها کار به مراتب دشوارتری است.

پرتاب فضاپیماهایی با قابلیت جمع آوری این زباله ها با استفاده از ساز و کاری شبیه تور راهکار دیگری است اما به دلیل حجم قابل توجه سوخت مورد نیاز برای چنین مأموریتهایی، انجام آنها عملا امکانپذیر نیست.

اکنون تیمی از محققان در دانشگاه «تسینگوا» پکن راه حل متفاوتی ارایه کرده اند. آنها از طرح موتور راکتی رونمایی کرده اند که قابلیت تبدیل زباله های فضایی به سوخت مورد نیاز برای تأمین نیروی پیش رانش را دارد.

ایده این محققان در نوع خود ساده و عملیاتی است. در دماهای بالا هر عنصری قابلیت تبدیل شدن به پلاسمایی از یونهای مثبت و الکترونها را دارد که از آنها می توان به عنوان نیروی محرکه مورد نیاز برای عملکرد موتورهای راکتی استفاده کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا