تماشای تلویزیون سطح هوشیاری افراد را ضعیف می کند

در تحقیقات اخیر محققان عادات 3200 نفر از افراد 25 ساله را هنگام تماشای تلویزیون مورد بررسی قرار دادند.طی 25 سال آزمایش های صورت گرفته شرکت کنندگانی که به طور روزانه بیش از 3 ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کردند در مقایسه با افرادی که به میزان بسیار کمی مشغول تماشای تلویزیون بودند،در تعدادی از آزمایش های مربوط به هوشیاری ضعیف تر عمل کردند.

به گفته تینا هوانگ از موسسه کالیفرنیای شمالی نتایج نشان می دهند ورزش کردن و درگیر شدن با فعالیت های  مختلف ورزشی که دقیقا نقطه مقابل تماشای طولانی مدت تلویزیون و نشستن مداوم است برای سلامت مغز از اهمیت خاصی برخوردار است. داشتن فعالیت فیزیکی در هر مقطعی از زندگیتان برای داشتن مغزی سالم مهم است.

در این تحقیق محققان هر پنج سال از شرکت کنندگان درخواست کردند تا تعداد ساعاتی که روزانه به طور متوسط صرف تماشای تلویزیون می کردند را در طول سال گذشته بیان کنند.همچنین در آغاز مطالعات و هر 2 الی 5 سال بعد نیز محققان در مورد میزان و چگونگی انجام حرکات ورزشی از شرکت کنندگان سوال پرسیدند.

بعد از گذشت 25 سال محققان میزان هوشیاری و سطح شناخت افراد را با انجام 3 آزمونی که سرعت افراد را در تجزیه و تحلیل اطلاعات می سنجید مورد ارزیابی قرار دادند. در این آزمون ها حافظه کلامی و چگونگی عملکرد اجرایی آن ها که از مهارت های ذهنی هر فرد به حساب می آید و شخص را در برنامه ریزی و سازمان دهی امور  یاری می دهد مورد سنجش قرار می گیرد.

353 نفر از  شرکت کنندگانی که روزانه بیش از 3 ساعت به تماشای تلویزیون می پرداختند در مقایسه با افرادی که به میزان بسیار کمی تلویزیون تماشا می کردند عملکرد نامناسبی در این آزمون ها داشتند.

علاوه بر این 528 نفر از شرکت کنندگانی که به میزان بسیار کمی فعالیت بدنی داشتند در مقایسه با کسانی که بیشتر ورزش می کردند در یکی از آزمون های ذکر شده عملکرد قابل قبولی نداشتند.

همچنین 107 نفر از کسانی که هم تحرک بدنی کمی داشتند و هم بیش از 3 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردند نسبت به کسانی که مدت زیادی ورزش کرده و تلویزیون نیز برای مدت کوتاهی تماشا می کردند , تقریبا 2 برابر ضعیف تر در آزمون ها ظاهر شدند و عملکرد بدی از خود بر جای گذاشتند.

اینکه چرا تماشای بیش از اندازه تلویزیون می تواند سطح هوشیاری و شناخت افراد را در آینده ضعیف می کند همچنان نامعلوم است. یکی از فرضیه هایی که در این زمینه مطرح می شود این است که تماشای تلویزیون حواس فرد را درگیر نکرده و تمام هوشیاری وی را جذب این کار نمی کند.

علاوه بر این افرادی که ورزش نمی کنند و وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنند عادت های ناسالم دیگری نیز،همانند رژیم غذایی نامناسب در زندگی خود دارند که به تضعیف عملکرد شناختی و هوشیاری آن ها لطمه می زند.

گفتنی است که یافته های این تحقیق در مجله روان پزشکی جاما به چاپ رسیده است.