جلوگیری از مرگ چهار میلیون کودک در سالهای پس از انقلاب با ارتقای بهداشت

به گزارش ایسنا دکتر حسین ملک‌افضلی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در مراسم تقدیر از برگزیدگان علوم پزشکی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب جایزه علمی «دکتر علیرضا مرندی» شد , با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان در کشور افزود: در دوران بعد از انقلاب چهار عامل در پیشرفت بهداشت موثر بود به طوری که برای توسعه خانه‌های بهداشت به جای مسائل ذهنی از مصادیق عینی استفاده کردیم ضمن آنکه وزیر بهداشت معتقد به توسعه بهداشت بود.

 

 

وی وجود فضای همکاری و ایثار بین پزشکان در اول انقلاب را از عوامل موفقیت کشور در امر بهداشت دانست و اظهار داشت: علاوه بر آن توسعه انسانی و عدالت اجتماعی ثمره پیشرفت بهداشت در آن سال‌ها بوده است.

 

 

ملک افضلی با اشاره به آمارهای حیاتی کشور خاطر نشان کرد: در سال 53 مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در شهرها 85 و در روستاها 175 در هر هزار تولد زنده بوده است به طوری که میانگین آن 130 مرگ بوده است.

 

 

وی ادامه داد: امروز توسعه انسانی باعث شده مرگ و میر کودکان در شهرها 16 و در روستاها 20 در هر هزار تولد زنده باشد و این بیانگر برقراری عدالت در سلامت است.

 

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به میزان مرگ و میران مادران در شهرها و روستاها اشاره و اضافه کرد: شاخص مرگ و میر مادران در آن سال‌ها در شهرها 120 در 100 هزار و در روستاها 370 در 100 هزار بوده اما اکنون در شهرها به 18 و در روستاها به 27 در هر 100 هزار نفر کاهش یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا