ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات

 اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری البرز که امروز(14آذر) با حضور استاندار البرز، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز، کارآفرینان و پژوهشگران البرزی برگزار شد، اظهار کرد: محدودیت منابع طبیعی ضرورت بهره گیری از علم و فناوری و تبدیل علم به ثروت را دوچندان می‌کند.

وی افزود: اتکای صرف به منابع طبیعی برای طولانی مدت جوابگوی نیاز کشور نیست لذا تمرکز بر تحقیق و پژوهش و تبدیل شدن به کشوری فناور محور باید سرلوحه فعالیت همه مسؤولان باشد.

وی بر ضرورت توجه بر پژوهش تاکید کرد و گفت: غفلت از پژوهش نابودی جامعه را رغم می‌زند، امروز دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و نباید خطا را وارد میدان عمل کنیم.

زند خاطرنشان کرد: اگر به پژوهش اهمیت بیشتری بدهیم آزمون و خطا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ چرا که در مرحله پژوهش معضلات شناخته می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه به ویژگی‌های دوره انتقال اشاره کرد و افزود: امروز ایران در دوره انتقال قرار دارد، تغییر اقلیم، گرایش دولت به بخش خصوصی، توجه به محصولات دانش بنیان به جای محصولات منبع بنیان از مهم‌ترین نشانه‌های این انتقال است.

وی گفت: متاسفانه کشور ما در حوزه بهره‌گیری از منابع دانش بنیان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است به عنوان مثال تحقیقات کشاورزی در ایران قدمتی صد ساله دارد اما به درستی نتوانسته‌ایم از این دانش بهره بگیریم.

زند تصریح کرد: برای بهره‌مندی از دانش باید در حوزه تحقیقات، دانش، اطلاعات و فناوری تلاش بیشتری کنیم؛ چرا که نظام دانش و اطلاعات ما نظام قوی نیست.

زند یادآور شد: همچنین در برخی موارد تحقیقات و دانش مسیر خوبی را طی می‌کند اما نظام فناوری نمی‌تواند این دانش و تحقیقات را به ثروت تبدیل کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای بها دادن به تحقیقات باید عملیاتی اقدام کنیم، امروز سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات 48 صدم درصد است که برای کشوری همچون ایران آمار خوبی نیست.

وی تاکید کرد: برای توفیق در حوزه تحقیقات و فناوری باید میزان سرمایه گذاری در این حوزه به یک درصد برسد.

به گزارش ایسنا،این مسؤول در پایان گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه برای رفع این معضل برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آن سرمایه گذاری و توجه به حوزه تحقیقات در ایران توسعه بیشتری یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا