بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران در 10 منطقه از کشور دایر می شود

 عبدالرئوف ادیب زاده روز شنبه در حاشیه سومین کارگاه منطقه ای آنتروپولوژی (انسان شناسی) قانونی در گفت و گو با ایرنا افزود: مسئولیت بانک ژنتیک، دریافت شناسه های ژنتیک افراد و نمونه های انسانی از آزمایشگاه های مورد تأیید بانک ژنتیک و ذخیره سازی و مقایسه تطبیقی آن ها ست که در اولین مرحله با هماهنگی چند زندان تهیه اطلاعات ژنتیکی مجرمان حرفه ای در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی بانک هویت ژنتیک را از جمله ابزارهای کاهش 20 تا 40 درصدی وقوع جرم در کشور برشمرد و گفت: راه اندازی این بانک از یک سو موجب پیشگیری از جرم توسط مجرمان حرفه ای و از سوی دیگر ابزاری برای تشخیص سریع هویت مجرمان است.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی آزمایشگاه های ژنتیک در سایر استانها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
ادیب زاده همچنین یکی از وظایف اصلی سازمان پزشکی قانونی را تربیت متخصصان پزشکی قانونی در کشور برشمرد و گفت: برگزاری این کارگاه نیز اقدامی در این راستا محسوب می شود.
وی همچنین آنتروپولوژی یا انسان شناسی را علمی برای تفکیک بقایای انسان از غیرانسان عنوان کرد و گفت: پس از انسان شناسی به تشخیص هویت توسط ژنتیک پرداخته می شود.
ادیب زاده افزود: در فاجعه منا با همین روش توانستیم هویت اجسادی را که به ایران آورده شدند شناسایی کنیم.سومین کارگاه منطقه ای آنتروپولوژی (انسان شناسی) از 14 تا 18 آذر در اصفهان در حال برگزاری است.
این کارگاه به همت سازمان پزشکی قانونی و با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ به میزبانی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان برگزار می شود. دراین کارگاه علاوه بر پزشکان قانونی ایرانی ، پزشکانی از کشورهای افغانستانٰ، کویت، عراق و لبنان به عنوان فراگیر حضور دارند.
در این کارگاه روش علمی مدیریت اجساد در حوادث دسته جمعی شامل جمع آوری، تحلیل و بررسی بقایای استخوانی، آماده سازی بقایا، پاتولوژی استخوانی، بقایای مخلوط، دندان پزشکی قانونی و تشخیص هویت آموزش داده می شود. این آموزش ها در مدیریت بحران در مواجهه با بلایای دسته جمعی بسیار حائز اهمیت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا