شکوفایی اقتصادی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی

رفع تحریم های اقتصادی یک فرصت مناسب برای رونق بخشیدن به اقتصاد ملی و ارتقای سطح تولیدات ایرانی است. به شرط اینکه از این فرصت به نحو مطلوب و شایسته استفاده کنیم و از تجربیات گذشته در این زمینه بهره بگیریم. اگر رفع تحریم ها باعث دسترسی کشور به فناوری های نوین و دانش روز جهان باشد، قطعا موجبات رشد اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی را فراهم خواهد کرد اما چنانچه به ورود بی رویه کالاهای مصرفی خارجی به کشور منجر شود، مشکلات اقتصادی ما را دوچندان خواهد کرد و در این میان بیشترین آسیب متوجه تولیدکنندگان داخلی به ویژه شرکت های دانش بنیان می شود که هنوز در ابتدای راه قرار دارند و از توان بالایی در مواجهه با توفان های اقتصادی برخوردار نیستند.

حسین مظفر؛ معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: نقش علم در همه حوزه ها نقش کارآمد و پرثمری است هم در حوزه فرهنگ، هم در حوزه سیاست و هم در حوزه اقتصاد. متاسفانه بسیاری از تجربه های به دست آمده ما مبتنی بر دانش و پژوهش نبوده است و از این جهت خسارت های فراوانی به کشور وارد شده است و سرمایه های زیادی را از دست داده ایم. ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم. پس می بایست همه امور مبتنی بر دانش و پژوهش باشد و اقتصاد هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی افزود: داشتن نگاه علمی به اقتصاد که نمود بارز آن در اقتصاد دانش بنیان تجلی می یابد به ما می گوید که به چه روش هایی رونق تولید در جامعه اتفاق می افتد، به چه شیوه ای مشکل اشتغال حل می شود و رابطه تولید با اشتغال و تورم چیست؟ بنابراین باید دانشمندان و پژوهشگران ما با متخصصان علم اقتصاد بنشینند و طرح هایی را ارایه کنند که آینده روشنی برای اقتصاد و تولید کشور به دنبال داشته باشد.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که نقش شرکت های دانش بنیان را در این عرصه چطور ارزیابی می کنید؟ خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان این فرهنگ را رشد و توسعه می دهند. آنها باید پیشتاز و پیشگام باشند و با پایلوت سازی و معرفی الگوهای موفق، جامعه را بدین سو هدایت کنند. ضمن آنکه می توانند به دولت هم خدماتی ارایه کنند.

بعد از رفع تحریم ها باید با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت های داخلی کشور و نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان که مسیر دانش افزایی و افزایش تولید را هموار می کنند، اقتصادمان را شکوفا کنیم

مظفر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برای افزایش توان رقابت شرکت های دانش بنیان با بنگاه های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: وقتی از این شرکت ها حمایت شود و به آنها فرصت داده شود، قطعا رشد خواهند کرد و قدرت رقابت پیدا می کنند. به هرحال هرچیزی در ابتدای کار با مشکلاتی روبروست و ممکن است خطاهایی هم داشته باشد. اما فراموش نکنیم که هرگونه آزمون و خطا در پژوهش و دانش پژوهی در نهایت منجر به دستاوردهای مثبت خواهد شد که نباید از آن غافل شد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر نامطلوب واردات بی رویه بر فعالیت شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: آفت بزرگ کشور همین واردات بی رویه ای است که تولید را از رونق می اندازد و مصیبت بیکاری را گسترش می دهد.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: بعد از رفع تحریم ها باید با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت های داخلی کشور و نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان که مسیر دانش افزایی و افزایش تولید را هموار می کنند، اقتصادمان را شکوفا کنیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا