توربین ذخیره ساز انرژی در مقیاس تجاری ساخته می‌شود

سعید گلابی مدیر طرح کلان ملی « طراحی و ساخت میکروتوربین۲۰۰kW همراه با سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP)برای تولید پراکنده و ذخیره ­سازی انرژی » در گفتگو با مهر گفت: هدف این طرح، ایجاد و بومی سازی دانش طراحی و ساخت میکروتوربینها و ژنراتورهای دور بالا در مقیاس تجاری در کشور است.

وی افزود: بخشهای اصلی این طرح شامل موتور توربینی، ژنراتور، بخش بازیافت حرارت و مجموعه کنترلی می شود که هر بخش با توجه به حدود یک صدهزار دور در دقیقه و بیشتر از آن ضرورت دستیابی به دانش و فناوریهای نوینی را دیکته می کند که در اختیار تعداد بسیار محدودی از کشورهای دنیا است.

گلابی اذعان داشت: اکنون در انتهای فاز صفر و مطالعات راهبردی هستیم که نتایج مطالعات، نقشه راه، نحوه تصمیم گیری ادامه کار، طراحی، تولید محصول و تعیین بودجه مورد نیاز این طرح در این مرحله مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود حدود ۳ تا ۴ میلیارد ریال در فاز صفر هزینه شود و جمع هزینه های انجام شده کمتر از ۶ میلیارد ریال باشد، افزود: تاکنون حدودا ۲ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته که قرار بود صرف خرید تجهیزات شود و با توجه به ضرورت درنظر گرفتن نتایج مطالعات راهبردی، خرید این تجهیزات به تاخیر افتاده است.

گلابی با بیان اینکه میکروتوربین۲۰۰kW در کلیه کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی به جهت تولید توان مکانیکی، الکتریکی و حرارتی قابل کاربرد است، در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر از موتور توربینی نه فقط برای به حرکت درآوردن ژنراتور، بلکه به عنوان قوای محرکه خودروها، هواپیماها و مواردی از این دست استفاده می شود.

وی یاداور شد: با توجه به راندمان بالای مجموعه های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) و کاهش هزینه های تولید انرژی، عمده ترین کاربران این طرح، بخش خصوصی هستند که می توانند جهت تامین برق و حرارت لازم برای ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی از این طرح استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر توسعه این صنعت و نصب میکروتوربینها می تواند یکی از روشهای موثر تولید پراکنده و کاهش هزینه های سرسام آور تولید نیروگاههای بزرگ برای وزارت نیرو (به عنوان یکی از ذینفان این طرح) باشد و علاوه بر تامین نیازهای این کاربران، منبع خوبی برای سرمایه گذاری و تامین درآمد برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز باشد.

گلابی با اشاره به اینکه این طرح ۵ ساله است، اذعان داشت:در صورت تامین به موقع اعتبارات لازم ،تا پایان سال ۱۳۹۶ این پروژه به اتمام برسد.

وی در خصوص جایگزین های میکروتوربین۲۰۰kW گفت: موتورهای پیستونی دیزلی و گاز سوز به همراه ژنراتورها تا به حال در صنایع، استفاده می شدند، ولی با روند سریع توسعه دانش فنی تولید توربینها و ژنراتورهای پرسرعت، کمتر بودن حجم و تعداد قطعات آنها نسبت به موتورهای پیستونی و همچنین پایین آمدن قیمت تمام شده آنها به تدریج، می توان پیش بینی کرد که موتورهای توربینی بهترین جایگزین برای موتورهای پیستونی هستند.

وی در خصوص زیر ساخت های اجرایی طرح گفت: شبکه تامین و تولید قطعات یدکی توربین ها و پتانسیل قوی هیئت علمی متخصص در توربین و ژنراتور در دانشگاه ها از زیرساخت های اجرایی این طرح هستند.

مجری طرح دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت میکروتوربین در کشور را دارای توجیه اقتصادی دانست و افزود: اثر این طرح در تولید پراکنده و پدافند غیرعامل، نظامی و پدافند عامل، ایجاد زیر ساخت های توسعه صنعت، ایجاد و گسترش دانش های سطح بالا در کشور ، ایجاد فضای کسب و کار و رقابت در حوزه تولید پراکنده، آلایندگی کمتر محیط زیست قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه خروجی طرح می تواند جاذبه لازم برای سرمایه گزاری از طرف بخش خصوصی را در قالب یک شرکت دانش بنیان به همراه داشته باشد، بیان کرد: انجام این طرح کلان ملی بر عهده دانشگاه کاشان به عنوان مجری اصلی و دانشگاههای صنعتی شریف و شهید عباسپور به عنوان مجری همکار است و پژوهشگاه نیرو نیز به عنوان مجری صنعتی در این پروژه همکاری می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا