لزوم بازنگری در پروژه های آبی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی

بحث تغییرات اقلیمی بر شئون مختلف زندگی انسان ها و جوامع انسانی موثر است و در صورت تشدید آن در سال های آینده، به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی، زندگی میلیون ها انسان را تهدید خواهد کرد. اهمیت این موضوع تا بدانجاست که اخیرا کنفرانس بررسی تغییرات اقلیمی در پاریس برگزار شد و سران کشورهای جهان از جنبه های مختلف به آن پرداختند.

یکی از بارزترین نشانه های پدیده تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آب تجدیدپذیر در جهان است. نشانه ای که آثار ناخوشایند آن در کشور ما نیز به خوبی نمایان شده است. کاهش دست کم 10 درصدی میزان نزولات جوی و 25 درصدی حجم رواناب ها، گویای این است که برای سازگاری با پدیده تغییرات آب و هوایی می بایست بیش از پیش خود را آماده کنیم. در غیر این صورت ابعاد این مساله در سال های آینده به مراتب بزرگتر و ناگوارتر خواهد بود.

مهندس ماشاالله تابع جماعت؛ مشاور وزیر نیرو در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: آنچه که در بحث تغییرات اقلیمی اتفاق افتاده و در حوزه مسوولیت وزارت نیروست، به کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور مربوط می شود. در حقیقت آنچه برای ما در وزارت نیرو مهم است، مدیریت منابع آب تجدیدپذیر در شرایط وقوع تغییرات اقلیمی است.

تاثیر تغییرات اقلیمی در حوضه های مختلف، متفاوت است یعنی کاهش آب تجدیدپذیر در بعضی حوضه ها بیشتر بوده و در بعضی حوضه ها کمتر و این اتفاق در سطح کشور یکسان نیست

وی افزود: ما در دوره بلندمدت 123 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم. در آمار 15 سال اخیر این عدد به 103 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرد و در 7 سال اخیر به زیر 100 میلیارد مترمکعب رسیده است که البته آمار ارایه شده در این زمینه متفاوت است.

تابع جماعت در ادامه خاطرنشان کرد: نگرانی هایی که در مورد کمبود منابع آب یا تجدیدنظر در پروژه های آبی از جمله سدسازی مطرح می شود مبتنی بر میزان آب تجدیدپذیر در هر حوضه است. چراکه تاثیر تغییرات اقلیمی در حوضه های مختلف، متفاوت است یعنی کاهش آب تجدیدپذیر در بعضی حوضه ها بیشتر بوده و در بعضی حوضه ها کمتر و این اتفاق در سطح کشور یکسان نیست.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو بارها بر این موضوع تاکید کرده که به دلیل تغییرات جوی در سطح جهان به ویژه منطقه خاورمیانه که کشور ما هم در آن واقع شده، میزان آب تجدیدپذیر در حوضه های مختلف کاهش یافته است. این نیازمند مدیریت مصرف و بازنگری در طرح ها و پروژه هاست چراکه طرح ها و پروژه هایی که با درنظر گرفتن شرایط بلندمدت طراحی شده اند، امروز پاسخگو نیستند. در حقیقت ریشه مساله در بحث تغییر اقلیم برای وزارت نیرو همین است.

وی با اشاره به هشدارهایی که پیشتر در زمینه وقوع ال نینو از سوی این وزارتخانه عنوان شد، گفت: وزارت نیرو در بحث پیش بینی های اخیر هم تنها یک هشدار داده است. هشداری که در حوزه مدیریت سیلاب برای این وزارتخانه اهمیت دارد و شاهد بودیم در آبان ماه اتفاق افتاد. هدف ما این بود که از آسیب هایی که در اثر سیلاب ممکن است به نقاط مختلف کشور وارد شود، پیشگیری کنیم. به همین دلیل، این موضوع را به سازمان مدیریت بحران منتقل کردیم.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا