ساماندهی داروها با اجرای طرح ژنریک در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر موسی زرگر، برنده «جایزه دکتر سیدعلیرضا مرندی» در مراسم اعطای سه جایزه علمی فرهنگستان علوم پزشکی به پژوهشگران برتر و برگزیدگان حوزه علوم پزشکی کشور، همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان فعالیت وی در وزارت بهداری وقت افزود: در آن زمان کشت خشخاش در کشور جای کشت گندم را گرفته بود ضمن آن که مردم با استفاده از کوپن‌هایی که دولت دراختیار آن ها قرار داده بود اقدام به دریافت تریاک می‌کردند.

 

وی اظهار کرد: با انجام اقدامات لازم برای ارتقای سطح بهداشت، زمین‌های زیر کشت خشخاش شخم زده شد و توزیع تریاک در کشور ممنوع اعلام شد.

 

زرگر با انتقاد از این که در حال حاضر موفق به کنترل اعتیاد در کشور نشده‌ایم یادآور شد: علت این امر گستردگی مرز ایران و افغانستان است که کار کنترل را بسیار سخت کرده است.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای طرح تجمیع بهداشت و آموزش در پزشکی، خاطرنشان کرد: در زمان تصویب این قانون در مجلس اعلام شد که اقدام به پذیرش 2000 پزشک خواهیم کرد چرا که در آن زمان پزشکان پاکستانی و هندی با هزینه دولت ایران اقدام به درمان بی‌کیفیت مردم می‌کردند.

 

وی اضافه کرد: با اجرای طرح تجمیع درمان و آموزش در پزشکی موفق به پذیرش 5000 دانشجوی پزشکی شدیم که این امر ثمرات زیادی داشت و از آن جمله می‌توان جایگزینی پزشکان ایرانی به جای پزشکان هندی اشاره کرد.

 

زرگر همچنین با اشاره به اجرای طرح داروهای ژنریک یادآور شد که در آن زمان پزشکان اطلاعات کمی در خصوص داروها داشتند که با اجرای طرح ژنریک، شاهد ساماندهی این حوزه در کشور شدیم

 

این محقق با اشاره به این که تروما را برای اولین بار در کشور من مطرح کردم اظهار کرد:‌در آن زمان تروما محدود به تصادفات جاده‌ای می شد در حالی که تروما حتی مسمومیت‌ها را نیز شامل می‌شود.

 

برنده «جایزه دکتر مرندی» فرهنگستان علوم پزشکی با ابراز تاسف از این که ایران یکی از آمارهای بالایی به لحاظ مرگ و میرهای جاده ای دارد خاطرنشان کرد: ایران در میان 60 کشور دارای بالاترین آمار مرگ و میر جاده‌ای، رتبه 59 را دارد که پس از ما کشور سیرالئون قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا