مشکلات ستون فقرات عارضه استفاده نامناسب از وسایل الکترونیکی

ناراحتی‌های چشمی، چاقی وافزایش وزن،امراض استخوانی وروحی ،همه و همه از عواقب زندگی ماشینی و بدون تحرک است. از این میان ابتلا افراد به بیماریهای ستون فقرات بسیار حائز اهمیت بوده و زندگی فردی و اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما چاره چیست، اغلب کارها نیاز به استفاده متناوب از کامپیوتر و وسایل الکترونیکی داشته و بیشتر افراد  ناگزیر در حرفه خود با این وسایل سرکار دارند .آنچه مسلم است اصلاح روشهای نادرست استفاده از وسایل الکترونیکی و آشنایی با اصول ایمنی و به تعبیر صحیح ،طب کار نقش موثری در کاهش صدمات ناشی از این وسایل دارد.

خم کردن سرو گردن بیش از 25 درجه نباشد

دکتر علی ترکمان ،عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در اینباره به خبرنگار سیناپرس گفت: در رابطه با استفاده مناسب از وسایل الکترونیکی نظیر کامپیوتر، برای جلوگیری از ابتلا به صدمات وارده به ستون فقرات در ناحیه گردنی ،آنچه اهمیت دارد این است که از خم کردن گردن و سر بیشتر از بیست وپنج درجه خودداری شود ،زیرا در غیر این صورت فشار زیادی به ستون فقرات و دیسکهای بین مهره ای در ناحیه گردن وارد می‌شود. از این رو توصیه ما به افرادیکه به مدت طولانی مطالعه می‌کنند،یا کارهای بانکی انجام می‌دهند ویا به هر طریقی با کامپیوتر و وسایل الکترونیکی سروکار  دارند ،این است که بیشتر از این میزان (25 درجه) سرخود را خم نکنند و کتاب یا کامپیوتر را در دید مستقیم خود قرار دهند. با رعایت این نکته تا حد زیادی از ابتلا به مشکلات در ستون فقرات و خستگی در این ناحیه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که افراد بهتر است در یک موقعیت ثابت بیشتر از15 تا 25 دقیقه قرار نگیرند؛البته آمادگی جسمانی در این زمینه موثر است و هر اندازه فرد توان جسمی بیشتری داشته باشد بیشتر می‌تواند در یک موقعیت ثابت به مدت طولانی تری قرار بگیرد.ولی بهر حال آنچه مهم است این است که افرادیکه درکار مجبور به نشستن در وضعیت ثابت هستند،هر 15 تا 25 دقیقه از جای خود برخواسته و کششی به عضلات بدهند تا رفع خستگی شود و سپس مشغول کار شوند.

استفاده از یک سری ورزشها و نرمشهای کششی در ناحیه عضلات گردن ،شانه  کتفها در تقویت این عضلات وجلوگیری از ابتلا به آسیب بسیار حائز اهمیت است.

آرتروز و آسیب به ستون فقرات

این متخصص ارتوپد درخصوص عوارض استفاده ناصحیح از وسایل الکترونیکی گفت: اولین آسیب که معمولا در کوتاه مدت ایجاد می‌شود، احساس خستگی در نواحی ستون فقرات است واگرچه این مشکلات با استراحت رفع می‌شوند لیکن اگر در طولانی مدت ایجاد شوند بطوریکه افراد به واسطه شغل خود با این وسایل مرتبط باشند و نکات لازم را رعایت نکنند، قطعا امکان ابتلا به درد آرتروز گردن ومفاصل در آنها افزایش می‌یابد.

ازعوارض دیگر این آسیب می‌توان به دیسک کمر اشاره کرد؛یکی از عوامل  ایجاد کننده دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک فشارهایی است که به ستون فقرات وارد می‌شود ،حال این فشار از طریق بلند کردن وزنه باشد و یا از طریق حرکات ناصحیح بدن بطور مداوم صورت بگیرد. از این جهت می‌توان گفت نحوه ناصحیح استفاده از وسایل الکترونیکی در درازمدت امکان بیرون زدگی دیسک را افزایش می‌دهد.

نحوه صحیح نشستن را رعایت کنیم

دکتر ترکمان افزود: نحوه صحیح نشستن بر روی صندلی در زمان کار بسیار حائز اهمیت بوده ونقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای ستون فقرات دارد. این وضعیت باید بصورتی باشد که در زمان نشستن بر روی صندلی کف پاها روی زمین باشد و زاویه ران با تنه حدود 90درجه و یا کمی کمتر از 90 درجه باشد. اگر زاویه باز باشد باعث ایجاد خستگی در ناحیه کمر می‌شود. نکته دیگر اینکه قوس ناحیه کمر باید حفظ شود،بطوریکه فرد قوز نکند. غالبا توصیه ما به افرادیکه مدام مجبور به نشستن پشت میز هستند  این است که از صندلی مناسب استفاده کنند تا پشت کمر را پوشش دهد و اگر صندلی مناسب ندارند از بالشت کوچکی برای حفظ این قسمت استفاده کنند. بهتر است صندلی های اداری دسته  داشته باشد تا فرد بتواند دست خود را تکیه داده و از خستگیهای ناحیه بازو و کتف در امان باشد.پشتی صندلی هم باید حالت انعطاف پذیر داشته باشد و عقب و جلو برود تا فرد بتواند رفع خستگی کند.

کفشهای پاشنه بلند و خطر آسیب به ستون فقرات کمری

 این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که یکی دیگر از مشکلات شایع در ستون فقرات که ریشه در رفتار غلط افراد دارد استفاده از کفش نامناسب و پاشنه بلند در زنان است گفت:در مورد پاشنه کفش اندازه مناسب دو تا سه سانتی متر است واین اندازه  از پاشنه کفش، مشکلی برای ستون فقرات فرد ایجاد نمی‌کند. هر اندازه پاشنه کفش بلندتر باشد گودی ناحیه کمر افزایش می‌یابد. دلیل آن هم این است که وقتی پاشنه پا بالا می‌رود در واقع تمایل بدن به سمت جلو می‌شود و فرد برای اینکه تعادل خود را حفظ کند مجبور است از کمر خود را به طرف عقب جمع کند این کار باعث افزایش گودی در ناحیه کمر خواهد شد.لازم به ذکر است استفاده از کفش پاشنه دار در طولانی مدت این آسیب را ایجاد می‌کند و در کوتاه مدت مشکلی بوجود نخواهد آورد. افزایش گودی در ناحیه کمر باعث کمردرد شده و به خصوص در افراد چاق که شکم بزرگ دارند استفاده از این کفشها گودی بیشتری در کمر ایجاد خواهد کرد. بنابراین افرادیکه سابقه مشکلاتی در ناحیه کمردارند ،بطور مثال تنگی کانال نخاع و برآمدگی شکم دارند اگر کفش پاشنه بلند بپوشند درد و ناراحتی بیشتری احساس خواهند کرد.

این نشانه‌ها را جدی بگیریم

دکتر ترکمان در پایان اظهار داشت: برخی از علائم در ناحیه ستون فقرات باید جدی تلقی شده وافراد باید به محض  بروز آنها به متخصص مربوطه مراجعه کنند. این نشانه‌ها عبارتند از: درد در ناحیه ستون فقرات، احساس گزگز و مور مور در دست و پا وکاهش قدرت حرکت در انگشتان دست و پا. بطور مثال در مواقعی که افراد دچار دیسک کمر هستند قادر به بالابردن یکسان انگشتان شصت در دو پا نیستند و یا نمی‌توانند روی دو پاشنه پا بایستند ؛ مسلما این موارد نشان دهنده ضعف عضلات بوده و باید جدی تلقی شوند.

 

مترجم: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا