نابرابری در کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته بیداد می‌کند

شرکت مورگان استنلی به منظور محاسبه شاخص نابرابری موسوم به MSII در این کشورها از مولفه‌های مختلفی استفاده کرده و از ضریب GINI مورداستفاده در حالت معمول فراتر رفت. در این مطالعه عواملی مانند دستمزد، مشارکت در محیط کار، وضعیت بهداشت و دسترسی به دنیای دیجیتال مد نظر قرار گرفتند.

این گزارش نشان داد چنین رویکرد چندجنبه‌ای، امکان در اختیارداشتن دیدگاهی جدید درباره نابرابری را فراهم می‌کند..

نمودار ارائه شده در این گزارش نمرات این متغیرها را برای کشورهای موردبحث ارزیابی کرده  و عملکرد آن‌ها را بر اساس این متغیرها برجسته کرده است. نمره یک نشان دهنده بالاترین سطح نابرابری است.

در این گزارش آمده است کشورهای واقع در جنوب اروپا و ایالات متحده دارای بالاترین میزان نابرابری هستند. نمودار ارائه شده این دیدگاه سنتی را تقویت می‌کند مبنی بر این که نابرابری در کشورهایی مانند نروژ، فنلاند و سوئد در پایین سطح قرار دارد.

نمرات جدید بر ماهیت پیچیده نابرابری و اهمیت تمرکز بر فراتر از ضریب GINI تاکید می‌کند. به طور مثال، بریتانیا بر اساس صرفا این ضریب در رده دوم جامعه نابرابر قرار دارد با این حال مورگان استنلی بر این باور است این ضریب تصویر بزرگتری از نابرابری ارائه نمی‌دهد و با در نظرگرفتن سایر عوامل، بریتانیا در رده دوازدهم جای گرفته است.

این گزارش همچنین روابط پیچیده بین رشد اقتصادی و نابرابری را بررسی می‌کند و نتیجه می‌گیرد که نابرابری در درازمدت می‌تواند موجب عملکرد ضعیف اقتصادی شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا