امکان افزایش عمرانسان تا 120 سالگی با داروی دیابت

محققان اولین آزمایش داروی دیابت به نام 'متفورمین' ( metformin) را سال آینده بر روی انسان آغاز می کنند با این امید که ازابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون پیشگیری کند.
پیش از این محققان این دارو را در آزمایش هایی بر روی حیوانات بررسی کردند و متوجه شدند که متفورمین به میزان قابل توجهی سبب افزایش عمرحیوانات می شود.
اکنون اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا مجوز انجام این آزمایشات را بر روی انسان ها صادر کرده است.درصورتی که نتیجه این آزمایشات موفقیت آمیز باشد به این معنی خواهد بود که برای مثال شخصی که در دهه 70 سالگی خود به سر می برد می تواند از لحاظ سن بیولوژیکی به اندازه یک فرد پنجاه ساله سالم باشد.
پروفسور گوردن لیتگو از موسسه تحقیقات سالمندی 'باک' در کالیفرنیا که ریاست این مطالعه را بر عهده خواهد داشت می گوید: درصورتیکه رویه پیری را هدف قرار دهید و بتوانید این رویه را آهسته کنید در آن صورت می توان روند ابتلا به تمام بیماری های مرتبط با پیری و پاتولوژی پیری را آهسته کرد.
محققان معتقدند که متفورمین می تواند کلید ضدپیری باشد زیرا این دارو شمار مولکول های اکسیژن را که در یک سلول آزاد می شود، افزایش می دهد.
به نظر می رسد که این موضوع استحکام و توانایی یک سلول را برای زنده ماندن در یک دوره طولانی تر افزایش می دهد.
این دارو معمولا به صورت یک قرص روزانه مصرف می شود اما در عین حال می تواند به صورت بسته هایی که در آب حل می شود نیز تجویز شود.
محققان بلژیکی متفورمین را بر روی یک گونه کرم گرد آزمایش کردند و متوجه شدند که این کرم ها نه تنها آهسته تر پیر شدند بلکه برای مدت طولانی تر سالم ماندند.
سال گذشته محققان دانشگاه کاردیف در انگلیس مدرکی کشف کردند مبنی بر این که به بیمارانی که داروی متفورمین برای دیابت داده شده بود، زندگی طولانی تری داشتند.
اما این موضوع بر خلاف این واقعیت است که افراد مبتلا به این بیماری ها امید به زندگی کوتاه تری دارند زیرا آنها بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و آسیب کلیه می شوند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، قرار است این آزمایش که 'هدف قرار دادن پیری با متفورمین' نامیده می شود، زمستان سال آینده در آمریکا انجام شود.