تشخیص و درمان یک مشکل در گربه پرشین

به تازگی دامپزشکان ایرانی به تهیه یک گزارش موردی تهیه شده است که در این گزارش، تشخیص و درمان یك مورد كیست تخمدانی فولیكولی در یك گربه پرشین ماده 5 ساله شرح داده می شود.

به نظر می رسد كه درمان دارویی كیست های فولیكولار فعال را می توان به منظور حفظ باروری در گربه سانان به كار گرفت.

گربه مورد نظر در ملامسه ناحیه پشت كمر، موقعیت لوردوزیس را به خود گرفته و پاهای عقب را بالا و پایین حركت می داد. بررسی سونوگرافی ناحیه شكم دو كیست در تخمدان چپ گربه نشان داد. ارزیابی استروژن سرم خون توسط دامپزشکان نیز غلظت بالای 17 بتا_استرادیول (pg/mL 105) را نشان می داد.

با این حال غلظت پروژسترون در محدوده طبیعی  (ng/mL 0/3) قرار داشت. بر این اساس، گربه مبتلا به كیست فولیكولار فعال تشخیص داده شد. حیوان مذكور با گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) به صورت داخل عضلانی تحت درمان قرار گرفت. 30 روز پس از تجویز hCG، یك تزریق گنادوتروپین جفتی اسب (eCG) (50 واحد بین المللی) به صورت داخل عضلانی انجام شد.

در ادامه برای بررسی شرایط توفیق عملیات درمانی، جفت گیری طبیعی با یك گربه نر پرشین بارور انجام گرفت. در نتیجه پژوهشگران به این جمع بندی رسیدند که به نظر می رسد كه درمان دارویی كیست های فولیكولار فعال را می توان به منظور حفظ باروری در گربه سانان به كار گرفت.

منبع: رضا یوسفی، وریا توحیدی، وحید اكبری نژاد، پرویز تاجیك،  1394، مجله تحقیقات دامپزشكی ، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا