قارچ‌ها به بارش باران در جنگل کمک می‌کنند

تقریبا در تمام محیط‌ها، قارچ‌ها نقش مهم و اساسی در چرخه‌های غذایی بازی می‌کنند و به نظر می‌رسد جست‌وخیز و حرکت توده اسپورهای آنها در هوا نیز می‌تواند فوایدی در پی داشته باشد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد اسپورهایی که از این قارچ‌ها به هوا رها می‌شوند، به عنوان هسته اولیه تشکیل قطرات باران و تشکیل ابر عمل می‌کنند. این امر باعث بارش باران در اکوسیستم‌هایی می‌شود که جمعیت‌های زیادی از قارچ‌ها را در خود جای داده‌اند. قارچ‌شناسان دانشگاه میامی، آکسفورد، اوهایو و دانشگاه سنت جوزف با مطالعه نحوه نگهداشت آب در اسپورهای قارچی دریافتند که اسپورها می‌توانند در آب وهوای محلی تاثیرگذار باشند.

اسپورها عامل تولیدمثل قارچ‌ها بوده و ذرات تک‌سلولی هستند که همچون دانه گیاهان پراکنده می‌شوند تا قارچ‌های جدید تشکیل شوند.

محققان بعد از جمع‌آوری اسپور قارچ‌های مختلف از محیط طبیعی، آنها را در اتاقکی که رطوبت نسبی آن کنترل می‌شد، قرار دادند. آنها با تغییر سطح آب موجود در هوا، نحوه جمع‌آوری قطرات آب توسط اسپورها را زیر میکروسکوپ الکترونی مشاهده کردند و دریافتند مواد قندی که بر روی سطح اسپورها وجود دارد، آب را از محیط اطراف جذب کرده و نگهداری می‌کند. وقتی رطوبت نسبی هوا 100 درصد یا بیشتر باشد، آب پوسته نازکی در اطراف اسپور تشکیل می‌دهد. با افزایش میزان رطوبت، اسپورها به تدریج آب بیشتر و بیشتری جذب می‌کنند و هسته اولیه قطرات باران را شکل می‌دهند.

به گزارش ایسنا ، یک قارچ می‌تواند در هر ثانیه بیش از 30 هزار اسپور پرتاب کند که به میلیاردها اسپور در هر روز می‌رسد. بر حسب جریان‌های هوایی، این اسپورها می‌توانند مسافتی بالغ بر 50 مایل را در اتمسفر طی کنند. با این میزان تولید اسپور میلیون‌ها تن از این توپ‌های کوچک معلق در هوا می‌توانند آب کافی در ابرها جمع کنند و باعث بارش باران بر فراز جنگل شوند.