«دهه‌شصتي‌ها» منتشر شد

در اين چندساله كه تب و تاب پرداختن به موضوع دهه شصت و ويژگي‌ها، خاطرات و جنبه‌هاي نوستالژيك آن زمان به يكي از علاقه‌مندي‌هاي امروز بدل شده و ردّ پايش را مي‌توان در برخي  آثار فرهنگي و حتي شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي هم دنبال كرد، كم‌كم تعداد كتاب‌هاي مربوط به اين علاقه‌مندي، تب يا هر چيز ديگري كه بر اين پديده اطلاق كنيم نيز در حال فزوني گرفتن است.

به تازگي همكارمان علي شيرازي، نويسنده، روزنامه‌نگار، منتقد سينما و تلويزيون و پژوهشگر موسيقي كه دستي هم در آواز ايراني دارد كتابي را عرضه كرده كه دربردارنده نوشته‌هايش از حال‌وهوا و نوستالژي‌هاي آثار تلويزيوني در دهه 1360 است.

اين نوشته‌ها به ترتيب زمان نگارش (و در واقع همان ترتيب چاپ اوليه در روزنامه جام‌جم) در كتاب از پي هم رديف شده‌اند. شيرازي در اين باره مي‌گويد: «اين‌جوري به‌گمانم حس‌وحال جاري و دنباله‌دارِ آن‌ها حفظ شده است. ضمن اينكه در مطالبم توالي تاريخي چندان رعايت نشده است (كه اگر مي‌شد خيلي بهتر بود)، بنابراين در يك نوشته به رخدادي از – مثلاً – سال 1358 پرداخته‌ام و در ديگري به اتفاقي از سال 1361. قرار است به دهه‌هاي بعدي (هفتاد و احتمالاً هشتاد و نود…) هم وارد شويم اما نام اين كتاب هم‌چنان دهه‌شصتي‌ها خواهد ماند.»

كتاب را انتشارات ادريس در قطع رقعي، 208 صفحه و با جلد شميز به قيمت 12 هزار تومان منتشر كرده است. علي شيرازي، متولد سال 1350 شهرری است. او از سال 1360 با حضور در کلاس‌های فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نزد خسرو معصوي آموختن سینما را شروع کرد. در ادامه به علت علاقه‌ای که به موسیقی اصیل ایرانی داشت در محضر استادانی چون شاپور رحیمی، رضا رضایی پایور، کمال عباسی،‌ کریم صالح عظیمی و محسن کرامتی به فراگیری آواز پرداخت.

او كار مطبوعاتي‌اش را از دهه 1370 شروع كرد. شيرازي تا كنون با روزنامه‌هاي همشهري، جام جم، اطلاعات، تهران امروز، صبا به‌همراه مجله‌هايي مثل ماهور و مقام موسیقایی همكاري كرده است. او كه سال‌هاي اخير فعاليتش را بيشتر بر ماهنامه سينمايي فيلم و «هنر موسيقي» متمركز كرده، در كتاب كوشيده است تا به موضوع دهه‌شصتي‌ها از منظر تلويزيون داخلي كشورمان بپردازد. به نظر اين نويسنده: «صفت "دهه‌شصتي‌ها" خيلي‌هاي ديگر را نيز شامل مي‌شود و دليلش هم قطعاً شرايط صددرصد ويژه آن دهه است. شرايطي كه كوشيده‌ام بخش‌هايي از آن را به‌همراه حال‌و روز اين گروه بزرگ و عزيز در كتابم بازتاب دهم؛ با بهانه، دستاويز يا هرچيز ديگري كه شما اسمش را بگذاريد و چيزي نيست به‌جز جعبه كوچك تلويزيون…»

از شيرازي كتاب‌هاي ديگري هم در راه است: موسيقي فيلم ايراني، سينماي كمدي در ايران، دهه‌شصتي‌ها (جلد دوم)، آخرين آواز و شرح حال چند سينماگر.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا