تاثیر گرمایش جهانی بر اثربخشی حشره کش‌ها

مطالعه جدیدی که توسط گروهی از پژوهشگران در دانشگاه ایالتی مونتانا در ایالات متحده به انجام رسیده نشان می‌دهد که افزایش دما به کاهش میزان اثرگذاری ماده «پرمترین» که نوعی حشره کش برای از بین بردن پشه عامل تب زرد (و انواع دیگری از حشرات نظیر کنه و شپش) است می‌انجامد. این یافته می‌تواند زنگ خطری برای مناطق مختلف جهان به ویژه برخی نواحی گرمسیری که بیشتر در معرض افزایش دمای ناشی از پدیده گرمایش جهانی قرار دارند باشد.

این پشه که در نواحی گرمسیری یافت می‌شود، ویروس بیماری‌های تب دانگ، تب زرد و نیز تعدادی دیگر از بیماری‌ها را منتقل می‌کند. نکته مهم اینجاست که تغییرات دمایی در این مناطق معمولاً بسیار شدید است.

در این مطالعه جدید، پژوهشگران، پشه‌های بالغ را در برابر غلظت‌های متفاوتی از ماده پرمترین و در دماهای مختلفی قرار دادند. این بررسی نشان داد که رابطه‌ای معکوس میان مرگ این پشه به خاطر حشره کش و در دمای 16 تا 30 درجه سانتیگراد وجود دارد. همچنین در بازه دمایی 32 تا 34 درجه نیز این رابطه معکوس همچنان ادامه داشت. در واقع در این بازه‌های دمایی، افزایش دما به کاهش میزان اثرگذاری ماده پرمترین می‌انجامید.

این پژوهشگران بر این باورند که دلیل این کاهش اثرگذاری را باید در فیزیولوژیکی خاص بدن پشه تب زرد دانشت. در واقع، با افزایش دما، اتفاقات مشخصی در بدن این حشره روی می‌دهد که سبب می‌شود میزان اثر ماده سمی پرمترین بر روی آن کاهش یابد. به همین دلیل است که اثربخشی این ماده حشره کش در دماهای پایین به مراتب بیشتر است.

در حقیقت، شاید سلول‌های عصبی پشه در دماهای پایین به ماده پرمترین حساس‌تر شده و زودتر تحت تاثیر آن قرار گیرد. همچنین احتمال دیگر این است که ماده پرمترین در دماهای پایین دوام بیشتری داشته باشد. افزون بر این، شاید ماده پرمترین در دماهای پایین بهتر بتواند با مولکول‌های هدف در بدن حشره پیوند برقرار کند.

در هر صورت، افرادی که در زمینه کنترل جمعیت این حشره فعالیت دارند باید عامل دما را در نظر داشته باشند.

افزون بر اینها، افزایش دمای مناطقی که دارای انبوهی از این پشه‌ها هستند، دغدغه‌ای خواهد بود که گرمایش جهانی می‌تواند به آن دامن بزند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Journal of Medical Entomology منتشر شده است.