اربعين به عنوان يك ابررويداد با نگاه علمي بررسي شود

دكتر محمدحسين ايماني خوشخو؛ مدرس گردشگري و رييس انجمن علمي گردشگري ايران با درباره اربعين گفت: اين روزها توجه جهانيان به يك رويداد بسيار مهمي جلب شده كه آن راهپيمايي اربعين است. اين رويداد از منظرهاي گوناگون قابل بررسي است و ضرورت دارد از نظر علمي بررسي شود، در ادبيات علمي بين المللي قرار گيرد و به عنوان يك Mega event (ابر رويداد) به آن نگاه شود. در مباحث علمي گردشگري اين اصطلاح جا افتاده و كاربرد دارد و رويدادهايي كه بيش از يك ميليون نفر مشاركت كننده داشته باشد ابر رويداد گفته مي شود و مثال بارز آن از نوع مذهبي مراسم حج است.

ايماني خوشخو در ادامه افزود: اما امروزه ما مي توانيم رويداد اربعين را به عنوان بزرگترين رويداد مذهبي بشناسيم و توجه و نگاه علمي به اربعين مي تواند پله اي براي تحقيقات بيشتر باشد. رويدادها اساسا يك ساختار اجتماعي دارند و در بستر فرهنگ هاي ملي، بين المللي اتفاق مي افتند، بيشتر هدف مشخص دارند و نمادهايي هستند كه در معاني عميق فرهنگي به آنها توجه مي شود.

اين استاد گردشگري ادامه داد: همچنين رويدادها مي توانند درتبديل فضاها به مناطق شهودي قابل درك موثر باشند. وقتي به اربعين نگاه مي كنيم ويژگي هاي منحصر به فردي دارد. يك از ويژگي ها اين است كه فرهنگ ها، مليت ها و افراد مختلف در يك دوره زماني مشخص و با يك هدف مشترك در يك جا جمع مي شوند در حالي كه اين گستره گوناگوني فرهنگ در جاهاي ديگر كمتر ديده مي شود. مشخصه ديگر اين است كه قريب به اتفاق افراد در اين رويداد مداخله گر هستند نه مشاهده گر در حالي كه در بسياري از رويدادها مانند المپيك و … كه افراد زيادي در آنها حضور دارند، بيشتر افراد مشاهده گر هستند. در رويداد اربعين بيشتر مردم در اجراي مراسم، پذيرايي و اداره برنامه ها نقش مداخله گر دارند و دولت ها به جز هماهنگي در اجراي رويداد نقشي ندارند و در واقع رويداد به مردم متكي است.

امروزه ما مي توانيم رويداد اربعين را به عنوان بزرگترين رويداد مذهبي بشناسيم و توجه و نگاه علمي به اربعين مي تواند پله اي براي تحقيقات بيشتر باشد.

رييس انجمن علمي گردشگري ايران با تاكيد بر بررسي علمي پديده اربعين گفت: محققان جامعه شناسي، مردم شناسي، دين و فرهنگ مي توانند اربعين را مورد مطالعه قرار دهند، اين رويداد را به طور صحيح شناسايي كنند و معرفي آن از اين زاويه قابل توجه است كه مي تواند تدوين مقالات علمي را در پي داشته باشد. بنابراين با تكيه بر مباحث علمي يك ابر رويداد به نام اربعين ابعاد انساني، فرهنگي، و ديني اين پديده مورد بررسي قرار مي گيرد. خوشبختانه اين موضوع در حوزه دانشگاهي مورد مطالعه قرار گرفته است و ضرورت دارد جامعه علمي ما هم در كنار همه تعلقات ديني از زاويه علمي به اين پديده نگاه كند و آنچه را در اين رويداد واقعيت است با ادبيات علمي بين المللي به دنيا معرفي كند. اين نگاه و بررسي علمي مي تواند از بيان غير واقعيت ها درباره اين ابر رويداد جلوگيري كند. بنابراين بجا و ضروري است كه اين پديده از اين زاويه علمي بررسي شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا