نشست تغییرات اقلیم، از ریو تا پاریس

امسال پاریس میزبان کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد است. بیست و یکمین کنفرانس سالانه طرف‌های معاهده کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد از 30 نوامبر تا 11 دسامبر (9 آذر تا 20 آذر) با هدف حصول توافق قانونی و جهانی درباره آب و هوا با حضور دولت‌های جهان برگزار می‌شود.

وعده‌هایی که تاکنون در کنفرانس‌های برگزارشده به ثبت رسیده است برای بهبود شرایط اقلیمی در سطح دنیا کافی نیست و تعهداتی که تاکنون کشورها در این زمینه ملزم به رعایت آن شده‌اند نتوانسته است در رسیدن به هدف نهایی موردنظر تأثیرگذار باشد. بر اساس گزارش ارائه‌شده از سوی سازمان ملل متحد با تحقق همه این تعهدات در بهترین شرایط میزان گرمایش زمین تا سال 2100 میلادی به 3 درجه سانتی‌گراد و در بدترین شرایط به 5/3 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که با انتظارات اعلام‌شده مبنی بر 2 درجه سانتی‌گراد افزایش دما تا سال 2100 میلادی فاصله زیادی دارد. شواهد زیادی از افزایش دما و ذوب شدن یخ‌ها تا گرم شدن اقیانوس‌ها و افزایش سطح آب دریاها وجود دارد که نشان می‌دهد آب و هوای زمین در حال تغییر و دگرگونی است.

نخستین هدف مطرح در نشست پاریس این است که بتوان به توافقی جامع دست یافت که تعهداتی قابل راستی آزمایی ارائه کند.

کشورهای مختلف متعهد شده‌اند در نشست بررسی تغییرات اقلیمی در پاریس به توافق جامعی برای مقابله با پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم دست پیدا کنند. در این نشست مهم جهانی رهبران و سیاستمداران از بیش از 195 کشور دنیا حضور خواهند داشت تا درباره مهم‌ترین موضوعات و مسائل زیست‌محیطی کره زمین به بحث و تبادل‌نظر بپردازند و درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی و پیامدهای ناشی از آن‌که از فعالیت‌های صنعتی و توسعه‌طلبانه بشر ناشی می‌شود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات زمین شناخته‌شده است و تلاش‌هایی که پیش‌ازاین در همایش‌های جهانی با هدف کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام‌شده بی‌نتیجه بوده است. برگزارکنندگان همایش بیست و یکم امیدوارند پاریس بتواند نقطه عطفی در این زمینه باشد و بتوان در این همایش به توافق مهم و بزرگی دست یافت. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال 2050 یعنی تا 35 سال آینده هزینه ناشی از تغییرات آب و هوایی بین 5 تا 20 درصد تولید ناخالص در سطح زمین را به خود اختصاص خواهد داد و این در حالی است که هزینه‌های پیشگیری از این پیامدها به‌مراتب کمتر است.

نخستین هدف مطرح در نشست پاریس این است که بتوان به توافقی جامع دست یافت که تعهداتی قابل راستی آزمایی ارائه کند. بر اساس دومین هدف مطرح‌شده برای این نشست، هر کشور شرکت‌کننده باید سهم خود را در مقابله با این روند مشخص کند و بر این اساس برای رسیدن به هدف نهایی نقشی را بر عهده داشته باشد.هدف سوم افزایش ابتکار عمل است که بدون تردید می‌تواند در هموار ساختن مسیر رسیدن به هدف نهایی نقش مهمی داشته باشد. هدف چهارم این است که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست مهم و حیاتی برای ساکنان این کره خاکی بتوانند به توافقی دست پیدا کنند که بتواند حرکت اقتصاد در مسیر کاهش مصرف انرژی را تضمین کند. بی‌شک تصمیم‌گیری‌های امروز سیاستمداران درباره موضوع تغییر اقلیم و گرمایش جهانی در آینده زمین نقش بسیار مهمی دارد. اگر امروز تلاش نکنیم فردا دیر است

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا