ویتامین دی نقشی در سرما خورگی ندارد

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین دی شدت سرماخوردگی را در بیماران مبتلا به آسم کاهش نمی دهد . یافته های این تحقیقات ، پژوهشگران را بسیار شگفت زده کرده است چرا که پژوهش های پیشین نشان می داده اند ، بیماران مبتلا به آسمی که دچار کمبود ویتامین دی بوده و با دریافت مکمل های ویتامین دی ، سطح این ویتامین را در بدن خود به حالت طبیعی رسانده اند ، از یک کاهش چهل درصدی در شدت آسم برخوردار شده اند. از آنجایی که سرماخوردگی باعث تشدید آسم می شود ، محققان فرض کردند که ویتامین دی و مکمل های آن سرماخوردگی و شدت آن را کاهش می دهد و سپس به بررسی آن پرداختند.

محققان با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش ها دریافتند که مصرف کافی ویتامین دی در بیماران آسم اثری در تعداد و یا شدت ابتلا به سرماخوردگی نداشته است.

محققان در مطالعات جدید دریافتند که برخی از شرکت کنندگان در این پروژه تحقیقاتی که مکمل های ویتامین دی دریافت کرده اند بیشتر از افرادی که دارونماها را مصرف کردند ، دچار سرماخوردگی شده اند.

لورن دنلینگر (Loren Denlinger) از دانشگاه ویسکانسین (University of Wisconsin) در ایالات متحده امریکا و یکی از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با اثر ویتامین دی بر جلوگیری از سرماخوردگی می گوید: « ما نمی توانیم مصرف ویتامین دی را برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه کنیم اگر چه دلایل بسیاری برای دریافت مکمل های ویتامین دی توسط بیماران مبتلا به آسم وجود دارد که می توان به این مساله اشاره کرد که این بیماران در معرض خطر بیشتر در تضعیف و سست شدن استخوان ها قرار دارند.  »

لازم به توضیح است که در این پژوهش ها 408 نفر از بزرگسالان مبتلا به آسم خفیف تا متوسط که سطح ویتامین بدنشان ناکافی بوده و یا دچار کمبود ویتامین دی بوده اند ، مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران به طور تصادفی به مدت 28 هفته ویتامین دی و یا دارونما دریافت کرده اند. محققان با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش ها دریافتند که مصرف کافی ویتامین دی در بیماران آسم اثری در تعداد و یا شدت ابتلا به سرماخوردگی نداشته است.

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مراقبت بحرانی پزشکی و تنفسی (Journal of Respiratory and Critical Care Medicine) به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله قابل دسترس است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله مذکور ؛ اینجا را کلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا