شهرهایی که بالاترین میزان رشد جمعیت را دارند

تا سال 2025، شهر شنزن چین میزبان 12 میلیون نفر خواهد بود، این در حالی است که در سال 1950 این شهر فقط دهکده‌ای با جمعیت 3148 نفر بود.

در سال 1960 تنها شهر واقع در زیر صحرای آفریقا که دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت بود، جهانسبرگ نام داشت و 10 سال بعد، تعداد این شهرها به چهار مورد رسید و تا سال 2010، تعداد این شهرها به عدد 33 رسید.

نواحی شهری در سراسر دنیا در حال رشد هستند و تخمین زده می‌شود که تا سال 2050، 70 درصد جمعیت دنیا در مناطق شهری زندگی خواهند کرد.

میزان رشد جمعیت شهرها به شهر موردنظر بستگی دارد؛ در اروپا، 73 درصد مردم در نواحی شهری زندگی می‌کنند و در امریکای جنوبی این میزان 83 درصد و در امریکای شمالی نیز 82 درصد است.

این بدین معنا نیست که توقف رشد جمعیت در کشورهای غربی متوقف شده است. جمعیت هر دوی شهرهای لندن و نیویورک با سرعت 9 و 10 نفر در ساعت در حال افزایش است و جمعیت لندن اوایل سال جاری میلادی به رکورد 8.6 میلیون نفر رسید.

درصد جمعیت نواحی شهری نه در افریقا و نه در آسیا هنوز از رقم 50 درصد عبور نکرده‌ اما اوضاع به سرعت در حال تغییر است.

هند و چین که دو مورد از پرجمعیت‌‍ترین کشورهای جهان هستند، رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرده‌اند و در هر ساعت 79 نفر به جمعیت دهلی نو افزوده می‌شود و این موضوع در بمبئی به 51 نفر در هر ساعت می‌رسد.  در چین، شهر شانگهای در هر ساعت پذیرای 51 شهروند جدید است.

کشورها انگیزه زیادی برای شهری‌شدن دارند و در سال 2012، حدود 33 درصد جمعیت دنیا در شهرهای بزرگ زندگی می‌کردند و 55 درصد بازدهی اقتصادی دنیا را تشکیل می‌دادند.

نشریه گاردین در نموداری، فهرست شهرهایی که سریع‌‍ترین میزان رشد جمعیت در دنیا را دارند، ارائه داده است. این نمودار تعداد افرادی که در هر ساعت به جمعیت شهرها افزوده می‌شوند را بیان می‌دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا