بررسی اسیدی شدن اقیانوس ها با کمک ماهواره

اقیانوس های کره زمین داری مشکل اسیدیته هستند که به نظر می رسد مواد Pepto-Bismol اجازه رفع این مشکل را نمی دهند.

قابل ذکر است که مواد Pepto-Bismol ساخته شده توسط شرکت پراکتر و گمبل (Procter & Gamble) در ایالات متحده امریکا، کانادا و انگلستان ، برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش مصرف می شود و یکی از دلایل اسیدیته شدن آب اقیانوس ها به شمار می رود .

دانشمندان دانشگاه اکستر (Exeter) انگلستان نقشه جدیدی ایجاد کردند که سطح اسیدیته اقیانوس های جهان را از طریق ماهواره ها نشان می دهد .  

تاکنون بیشترین تلاش ها برای پیگیری اسیدیته اقیانوس ها  به ویژه از سوی اداره اقیانوسی و جوی ملی (National Oceanic and Atmospheric Administration) بر پایه اندازه گیری میزان اسیدیته سطح آب اقیانوس ها و بر اساس راهنماهای شناور انجام گرفته است . اما نکته مهم این است که میزان اسیدیته اقیانوس های جهان به طور مساوی توزیع نشده و همه دریاها از یک میزان مشخص اسیدیته برخوردار نیستند .

به همین دلیل دانشمندان دانشگاه اکستر با گرفتن عکس های جامع از نوسانات اسیدیته اقیانوس ها توانستند میزان آنها را شناسایی کنند . آنها برای محاسبه میزان  اسیدیته اقیانوس های جهان ، از داده های دما و شوری اقیانوس ها که توسط دوربین های حرارتی ماهواره ها و سنسورهای مایکروویو به دست آمده ، استفاده کردند . این تیم تحقیقاتی دانشگاه اکستر با کمک دانشمندان آزمایشگاه پلیموت دریایی (Plymouth Marine) ، موسسه تحقیقات بهره برداری از دریای فرانسه IFREMER (French Research Institute for Exploitation of the Sea) و آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) ، اطلاعات  جمع آوری شده توسط ماهواره ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .

گفتنی است جیمی شاتلر (Jamie Shutler) از جغرافی دانان دانشگاه اکستر و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که ماهواره ها برای نظارت بیشتر بر میزان اسیدی شدن اقیانوس ها به ویژه آب های دور افتاده ، کاربرد بسیار مهمی خواهند داشت . او در ادامه می گوید : ما پیشگام این روش هستیم و می توانیم داده های به دست آمده از آن را در مناطق زیادی از اقیانوس های زمین مشاهده کنیم. این روش به ما کمک می کند تا به سرعت و به آسانی افزایش اسیدیته شدن مناطق مختف را شناسایی کنیم .

اطلاعات ترکیب شده جدید به دانشمندان دانشگاه اکستر کمک می کند تا نقشه طرح سطوح مختلف اسیدتیه را در سراسر اقیانوس های جهان به دست آورند . قابل توجه است که افزایش دی اکسید کربن انتشار پیدا کرده در جو  ، سطح اسیدیته در آب های اقیانوس ها را نیز بالا برده است . سطوح اسیدیته بالا نشان می دهد که اکوسیستم دریایی دچار اختلال شده است . برای نمونه می توان گفت که سطح اسیدیته موجود در امتداد سواحل شمال غربی اقیانوس آرام و نیوانگلند سبب کاهش جمعیت صدف های دریایی این مناطق شده است .

این تحقیقات جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست (Environmental Science and Technology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا