بررسی تغییرات آب و هوائی بر پایه مطالعه خزه ها

سینا پرس : موضوع تغییرات آب و هوائی و تاثیرات ناشی از آن که رفته رفته تبدیل به یک بحران جهانی می شود ، سبب شده تا دانشمندان در سراسر جهان توجه خود را به این موضوع معطوف کرده و در صدد ارائه راهکاری برای مقابله با این پدیده و تاثیرات ناشی از آن باشند . به همین دلیل مرکز بین المللی علم خزه شناسی International Association of Bryology در کشور شیلی ، در حال اجرای پروژه ای است که بر پایه آن می توان اطلاعات دقیق تری از روند تغییرات آب و هوائی و شکل گیری آن به دست آورد .

در همین راستا ،  برنارد گوفینت Bernard Goffinet مدیر این مرکز علمی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد : دانشمندان به تازگی جهت بررسی و مطالعه پدیده تغییرات آب و هوائی بر روی مطالعه دنیا کوچک و اکوسیستم پیچیده خزه ها متمرکز شده اند و تلاش می کنند از طریق تفسیر و مطالعه رفتارهای این گیاهان بخش های جدیدی از پدیده تغییرات آب و هوائی را کشف و بررسی کنند .

وی در این زمینه خاطر نشان ساخت  که : مطالعه این گیاهان به دلیل اندازه و ساختار کوچکشان و همچنین دشواری در تشخیص انواع مختلف گونه های آن ها ، کاری بسیار سخت است و این موضوع نشان دهنده حساسیت علم خزه شناسی و نقش مهمی است که پژوهش های این حوزه می تواند در مطالعات مرتبط با تغییرات آب و هوائی ایفا کند .

تا کنون بیش از دوازده هزار گونه از خزه ها شناسائی و مشاهده شده اند . این گیاه دارای روند رشد بسیار کندی است و بر خلاف سایر گیاهان فاقد آوند جهت دریافت آب بوده و آب مورد نیاز خود را تنها از طریق تماس مستقیم سلولی بر پایه خاصیت اسمز دریافت می کند . خزه ها عمدتا به صورت گروهی رشد کرده و به صورت بافتی منسجم یک بخش وسیع را در بر می گیرند . زندگی خزه ها دارای دو مرحله گامتوفیتی و اسپوروفیتی است . خزه ها همچنین از طریق تولید هاگ ، تکثیر شده و تولید مثل می کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا