در تجاری سازی ایده‌ها با شرایط ایده‌آل فاصله داریم

 محمود دلپسند در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: طی هفته پژوهش توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای مراکز علمی تحقیقاتی، دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در هفته پژوهش هدف اصلی ایجاد فرصتی به منظور معطوف سازی افکار، قلم و نگارش‌ها به امر پژوهش است، گفت: با توجه به وجود نقدهایی در حوزه پژوهش، ضعف‌های موجود مورد کنکاش و بررسی قرار خواهد گرفت.

دلپسند با تاکید بر فضاسازی محیطی و ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به پژوهش، گفت: باید در حوزه پژوهش بین اساتید دانشگاهی، دانشجویان و دانش‌آموزان دغدغه‌ای در راستای ایجاد انگیزه و شور و شوق پدید آید.

وی با تاکید بر وجود هم افزایی بیشتر در حوزه پژوهش و تولید علم در استان، ادامه داد: بین پژوهش و تولید علم ارتباط مستقیمی وجود دارد که نتیجه پژوهش در ابعاد مختلف منجر به ایجاد ثروت خواهد شد.

وی یادآور شد: علاقمندان به حوزه پژوهش بیشتر به دنبال فرصتی به منظور ارائه یافته‌های پژوهشی خود به شکل عملی در بازار کسب و کار هستند که باید در این راستا بسترهای لازم را برای این افراد فراهم کنیم.

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان‌ شمالی با ذکر اینکه انجام پژوهش هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود، افزود: در شرایط فعلی باید پژوهش‌های در حال انجام بیشتر جنبه کاربردی داشته تا منتهی به ارائه خدمتی و رفع مشکلی در جامعه شود.

دلپسند با بیان اینکه پژوهش‌های داخلی عین اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: در حال حاضر پژوهش‌های موجود در کشور متناسب با نیازهای جامعه انجام می‌شود که امیدواریم این مهم به جایی برسد که مشکلات را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود ساختارهای حمایتی وسیع در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به منظور تجاری سازی ایده‌ها، پژوهشگران برای تجاری سازی ایده‌های خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

دلپسند با بیان اینکه باید پژوهشگران سرمایه گذاران را با خود همراه کنند، گفت: در حوزه تجاری سازی محصول روند رو به رشدی داشته‌ایم اما هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه گردشگری از اولویت‌های خراسان‌ شمالی است اما در این حوزه مسؤولان بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری تا انجام پژوهش دارند.

دلپسند با بیان اینکه راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان به بن بست رسیده است، گفت: ایجاد این صندوق در استان یکی از بسترهای لازم در حمایت از صاحبان ایده و پژوهش است اما تحقق این مهم نیازمند مشارکت مالی پژوهشگران و محققان است.

وی با بیان اینکه هیچ اعتبار پژوهشی در استان برگشت نخورده است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف به هزینه کرد یک درصد اعتبارات خود در حوزه پژوهش هستند که طی سال گذشته نیز اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرایی به هوشمند سازی مدارس اختصاص یافت.

وی با تاکید بر اینکه انجام پژوهش در راستای رفع نیازها در جامعه جاری و ساری است، یادآور شد: انجام پژوهش فقط به گرامیداشت این مهم در یک هفته خلاصه نمی‌شود بلکه محصول یک سال تلاش پژوهشگران و محققان در این هفته به نمایش گذاشته می‌شود.

دلپسند با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته پژوهش در استان، افزود: براساس معیار و فاکتورهای موجود طی سال جاری پژوهشگران و فناوران برتر در حوزه های مختلف استان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره ایده های برتر، کارآفرینان برتر و برپایی کارگاه‌های تخصصی مختلف در ارتباط با پژوهش و مسابقه‌های کتابخوانی و معرفی رسانه برتر طی هفته پژوهش سال جاری در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا، دلپسند با بیان اینکه کارآفرینان و فناوران از پرداخت هزینه‌های شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش معاف هستند، افزود: اما باید دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای حضور خود در نمایشگاه هزینه‌های لازم را پرداخت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا