خطر انقراض نیمی از گونه های درختی آمازون

اتحادیه بین الملی حفظ طبیعت اعلام کرده است که اگر این روند ادامه یابد، 36 تا 57 درصد از 15 هزار گونه تخمین زده شده در آمازون در خطر انقراض خواهند بود.
تحقیقات این دانشمندان در گستره ای به وسعت 5٫5 میلیون کیلومترمربع از جنگل های برزیل، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادر، بولیوی، سورینام و گینه فرانسه انجام شده است.
این تحقیقات، با بررسی حدود هزار و 500 نمودار جنگلی از نقشه های فعلی و آینده آمازون به دست آمده است. این نقشه ها، تعداد و گونه های درختانی را که احتمالا تا اواسط قرن کنونی منقرض می شوند، پیش بینی کرده اند.
نایجل پیتمن، متخصص حفظ زیست بوم در موزه شیکاگو گفت: بسیاری از گونه هایی که در خطر نابودی هستند روزانه به وسیله ساکنان آمازون استفاده می شوند و بسیاری دیگر برای اقتصاد منطقه حیاتی هستند.
وی افزود: درخت هایی که در معرض خطر انقراض قرار دارند، گونه هایی مانند گردوی برزیلی و نخل هستند که زندگی ساکنان آمازون به میوه، دانه، پوشال و خواص دارویی آنان وابسته است. این درختان نقش مهمی در پایداری خاک و تعدیل آب و هوا ایفا می کنند.
پیتمن ادامه داد: درست است که این تهدید جدی است اما باید به خاطر داشته باشیم که بیش از 85 درصد از جنگل های آمازون هنوز دست نخورده هستند.
هانس تر استیج، اکولوژیست مرکز گونه های زیستی هلند گفت: دانشمندان از چندین دهه گذشته در مورد از بین رفتن جنگل های آمازون اعلام خطر کرده بودند.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهند نابودی جنگل ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت اما در این میان مساله امیدوارکننده این است که سرعت نابودی جنگل ها در 10 سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.
محققان می گویند اگر فضای سبز، منابع طبیعی و زمین های منطقه آمازون به درستی مدیریت شوند، حفظ بخش زیادی از گونه های در معرض خطر ممکن خواهد بود.
به گزارش ایرنا از رویترز، مطالعات پیشین نشان می دهند مساحت جنگل های آمازون 12 درصد کاهش یافته است و تا سال 2050 حدود 28 درصد دیگر کاهش می یابد. نتایج این تحقیقات در نشریه پیشرفت های علم منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا