ترسیم کامپیوتری مدل انفجار فرهنگی در روزگار باستان

یکی از مواردی که باستان شناسان در محوطه های پیش از تاریخی و در لایه های مختلف یک سایت باستانی با آن رو به رو می شوند ، تغییر در ساخت و اسلوب های ساخت ابزارهای سنگی است که دانشمندان از ان با عنوان انفجار فرهنگی “cultural explosions”  یاد می کنند .

کشف و روشن شدن این موضوع می تواند ما را در درک بهتر ابزارها یاری کرده و به این ترتیب ما می توانیم این ابزارها را از منظر اقلیمی بررسی کنیم .

به همین دلیل تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد Stanford University ، اقدام به ساخت یک برنامه کامپیوتری ویژه ای کرده اند که قادر به بررسی روند و تطور این تغییرات ساخت و انفجار های فرهنگی است . این تیم با همکاری مارکوس فلدمن Marcus Feldman ، اورن کلودنی Oren Kolodny و نیکول کرینزا Nicole Creanza در حال بررسی ، بازتولید و مشاهده خلاقیت های به کار رفته در این ابزارها هستند تا به  این ترتیب دریابند آیا این تغییرات در ساخت ابزارها نتیجه یک تکامل داخلی بوده یا بر اثر مواجهه با سایر فرهنگ ها رخ می دهند ؟ احتمال دیگری که برای این موضوع وجود دارد نیز ، ترکیبی از فناوری های موجود در آن فرهنگ و فن آوری های جدید و بیگانه است .

 در همین رابطه اورن کلودنی در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد : " کشف و روشن شدن این موضوع می تواند ما را در درک بهتر ابزارها یاری کرده و به این ترتیب ما می توانیم این ابزارها را از منظر اقلیمی بررسی کنیم . برای نمونه وقتی شما وسیله ای مانند کلک یا قایق های مسطح شناور ، می سازید ، برای پیش راندن آن روش های مختلفی خواهید داشت حتی می توانید از دست و پا زدن در آب استفاده کنید . به این ترتیب شما با کسب تجربیات بیشتر ، قادر به ترمیم و بهبود ساختار آن خواهید بود  . در نهایت این فناوری جدید می تواند در حوزه هایی مانند ماهیگیری و یا حمل و نقل  استفاده شود . "

از سوی دیگر باید توجه داشت که هنگامی که دانش در یک زیر مجموعه تخصصی از جوامع انسانی متمرکز شود ، آسیب پذیر تر بوده و در صورت فقدان این افراد زیر مجموعه ، امکان از دست رفتن این تکنولوژی وجود دارد . البته عوامل دیگری مانند تغییرات محیطی و آب و هوائی یا مهاجرت نیز می تواند باعث از بین رفتن برخی ابزارها و سنت های ساخت آن ها شود . 

نیکول کرینزا در رابطه با این موضوع اعتقاد دارد : " مدل طراحی شده توسط تیم ما نشان می دهد که این انفجار فرهنگی می تواند یکی از ویژگی های تکامل و تطور فرهنگ باشد ، تا زمانی که برخی از نوآوری ها وابسته به دیگران هستند ، این موضوع صدق می کند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا