کمک به حفاظت بهتر ساختمان‌ها با به کارگیری نانو پوشش‌ ضد آب ایرانی

هر ساله نفوذ رطوبت و آب به درون اجزای ساختمان، ضررها و آسیب‌های زیادی وارد می‌آورد. به عنوان مثال اگر دمای هوا به زیر صفر برسد، آبی که به داخل مصالح ساختمان نفوذ کرده پس از انجماد منبسط شده و باعث ایجاد ترک و شکاف در مصالح می‌گردد. علاوه بر تخریب مصالح، ظهور قارچ‌ها و آلودگی‌ها در ساختمان از جمله تأثیرات دیگر هجوم رطوبت و ماندگاری آن است. به همین دلیل آﺑﮕﺮﯾﺰ ﻧﻤﻮدن ﺳﻄﻮح ساختمان به منظور جلوگیری از این مشکلات، از اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار است.

شرکت رنگ و رزین الوان در حال عرضه‌ی نانوپوشش‌های آبگریزکننده‌ی ساختمانی به بازار است. با اعمال این محصول بر روی ساختمان، می‌توان از نفوذ آب و رطوبت در سطوح آن و مشکلات ناشی از این پدیده جلوگیری کرد.

به گفته‌ی مهندس نازنین جعفرپور، کارشناس بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت رنگ و رزین الوان، محصول تولیدی این شرکت با بهره گیری از اندازه نانو مقیاس خود، منجر به ایجاد خاصیت آبگریزی و در نهایت محافظت‌کنندگی سطح در برابر رطوبت می‌گردد. استفاده از این عایق علاوه بر مقاوم‌سازی ساختمان، از چسبیدن ذرات گرد و غبار به سطح جلوگیری می‌کند؛ به طوریکه با اولین بارندگی و یا شستشوی ساده‌ی سطح کاملاً تمیز می‌شود.
محصول تولیدی این شرکت که با نام تجاری «نانو سیل الوان» در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است، به دلیل برخورداری از ساختار نانو مولکولی، می‌تواند به عمق منافذ داخلی مصالح نفوذ نماید و با انجام یک واکنش شیمیایی منجر به ایجاد موادی با خاصیت آبگریزی بر روی سطح گردد. بدین وسیله این محصول شرایط آبگریزی و عدم نفوذ آب در سطح را بدون آنکه فیلمی برروی سطح ایجاد گردد و یا جلوه اولیه‌ی سطح را تغییر دهد، ایجاد می‌کند. 
نانوسیل الوان تأییدیه‌ی نانو مقیاس را از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو دریافت نموده است.
مهندس جعفرپور در ادامه با اشاره به سهولت اجرای این رنگ‌ها افزود: «محصولات آبگریز کننده‌ و ضد آب کننده‌ی معمول در بازار مثل عایق کننده‌ها‌ی بتنی را می‌توان در طی فرآیند ساخت و بتن‌ریزی به مصالح اضافه کرد. در این میان نانوسیل الوان تنها محصول نانومقیاسی است که از قابلیت اعمال بر روی سطح پس از تکمیل کار برخوردار است. این مسأله سهولت اعمال این محصول برای مصرف کنندگان را به همراه دارد. لذا اجرای آن بر روی‌ بناهای قدیمی، آثار باستانی و هنری جهت حفاظت این مکان‌ها نیز به راحتی امکان‌پذیر است.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،به ادعای تولید کنندگان این محصول، نانوسیل الوان همچنین با بهره‌مندی از خواص ویژه‌ی خود قادر است امکان تنفس سازه را حفظ ‌کند. به عبارتی نانوسیل الوان به علت اندازه ذرات بسیار کوچکی که دارد منجر به بسته شدن خلل و فرج موجود بر روی سطح زیرآیند نمی‌گردد و این خاصیت باعث می‌شود این محصول علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب، امکان عبور رطوبت از لایه‌ی داخلی به سطح و حذف آن را نیز فراهم آورد. از طرفی با توجه به خواص برترخود و با توجه به اینکه این ماده با سطح زیرآیند وارد واکنش می‌شود، لذا سطح در مقابل نور UV پایدار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا