چراغی که با سوخت باکتریایی کار می کند

حفظ زیر ساخت های الکترونیکی در مناطق جنگلی بسیار دشوار است. این مناطق معمولا پوشیده از پوشش های گیاهی مختلف و مستعد رطوبت شدید و جاری شدن سیل هستند. برخی از روستاها در پرو به همین دلیل مجبور به قطع شبکه الکتریکی خود شده اند و برخی نیز عناصر مربوط به آن را تخریب کرده اند. به این ترتیب ساکنین این منطقه برای تامین برق خانه های خود و حتی مطالعه مجبور به استفاده از چراغ های نفتی هستند.

محققان دانشگاه پرو برای این امر راه حل بسیار مناسبی طراحی کرده اند. آنها موفق به طراحی چراغ های LED جدیدی شده اند که انرژی آنها از گیاهان خانگی تامین می شود. به این ترتیب می توان بسیاری از مشکلات یاد شده در این دست از مناطق را به سادگی و با کمک امکاناتی که در این مناطق به وفور یافت می شوند رفع کرد.

محققان برای ساخت این لامپ های گیاهی به طراحی یک شبکه منحصر به فرد فلزی در خاک پرداخته اند. این سازه انرژی آزاد شده از ژئوباکتری ها (نوعی باکتری که به تولید الکترون می پردازد) را به خود جذب می کند. این شبکه انرژی دریافتی را در باتری معمولی ذخیره می کند. این باتری می تواند لامپ یاد شده را به مدت دو ساعت در روز روشن نگه دارد.

به این ترتیب با استفاده از این روش می توان منبع نوری سالم تر و روشن تر از شرایط عادی را در اختیار داشت. محققان تا کنون موفق به ساخت و توزیع ده نمونه کامل و کاربردی از این چراغ ها شده اند.