خروجی آزمایشگاهی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک باید تجاری‌سازی شود

دکتر سورنا ستاری، صبح امروز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، خروجی تحقیقات و پژوهش‌های محققان این پژوهشگاه را مثبت و فراتر از انتظار ارزیابی کرد و بر تجاری‏‌سازی خروجی‌های آزمایشگاهی از طریق ورود به عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان و یا عقد قراردادهای دو سویه با این شرکت‌ها تاکید کرد.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم تجهیزات آزمایشگاهی در روند پژوهش گفت: به کارگیری تفکر و ایده محققان و بروز رسانی داشته‌های علمی آنان در مقیاس آزمایشگاهی رکن اصلی پژوهش است.

ستاری با تاکید بر لزوم هم‌افزایی و هم‌گرایی نهادها و افراد فعال در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، یکی از مشکلات عمده زیست فناوری را جزیره‏‌ای عمل کردن پژوهشکده‌ها دانست و تصریح کرد: بایو تکنولوژی شاخه‏‌ای میان رشته‌ای است و به همین دلیل نیاز به تعامل بیشتر نهادها و دستگاه‌های ذیربط دارد.ستاری با اشاره به پتانسیل بالای نیروی انسانی متخصص در حوزه مهندسی ژنتیک و بایو تکنولوژی، ادامه داد: دانشجویان دانشکده بایو تکنولوژی دانشگاه تهران به لحاظ نیروی ذهنی و خلاقیت و ایده‌پردازی در بالاترین سطح ممکن نسبت به همه مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا قرار دارند.

وی افزود: باید با کمک و همکاری و ایجاد تعامل دو سویه بین این دانشکده با مراکز تحقیقاتی مانند مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و یا پاستور بخش زیادی از نیازهای دانشجویان این رشته را رفع کرد که به این ترتیب زمینه مناسب برای اثرگذاری آنان در جامعه فراهم می‌شود.

ستاری با بیان اینکه پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری قابلیت بالایی برای ورود به عرصه تجاری‌سازی و تولید ثروت از علم دارد، تصریح کرد: این پژوهشگاه به واسطه حضور متخصصان بومی با کیفیت و همچنین وجود مرکز رشد بسیار خوب هم در زمینه تجاری‌سازی و هم در زمینه علوم مرز دانش عملکرد مثبتی داشته است.

وی در پایان از آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت و پشتیبانی از مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌‏بنیان نوپای این پژوهشگاه خبر داد و گفت: در بحث صدور مجوز توسط وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت آماده هرگونه تعامل و همکاری با وزارتین هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا