نقش مهم استانداردسازی در محصولات گردشگری

دکتر منوچهر جهانیان تاکید کرد: با توجه به تنوع ماهیت مفاهیمی که در حوزه گردشگری و زنجیره‌های وابسته به آن وجود دارد، سازمان بین المللی استاندارد ISO)) کمیته‌ای را با عنوان گردشگری و خدمات وابسته(TC228)  تاسیس کرده که به تدوین استانداردهای بین المللی گردشگری بپردازد و منافع تمامی ذینفعان اعم از بزرگ و کوچک از کافه‌های کوچک تا شرکت‌ها و هتل‌های بزرگ و مهم تر از همه خود گردشگران را تامین می‌کند.

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ افزود: هدف اصلی از استاندارد سازی خدمات گردشگری، شفافیت اطلاع رسانی و حفظ حقوق مصرف کنندگان و تطابق هرچه بیشتر خدمات و تبلیغات ارائه دهندگان سرویس با انتظارات و نیازهای گردشگران است. همچنین گردشگری پایدار و پیشگیری از آسیب رساندن به طبیعت نیز در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی استاندارد در صنعت گردشگری یعنی تعیین حداقل­های خدمات در این صنعت؛ بر طبق استانداردهاي فني كيفيت خدمات گردشگري، كيفيت كليه هتل­ها، مهمانپذيرها، ميهمانسراها، كمپينگ­ها و تاسيسات بايستي براي رسيدن به استانداردهاي جهاني و جلب رضايت گردشگران داخلي و بين‌المللي ارتقاء يابند.

این کارشناس گردشگری درباره ارتقاء خدمات گردشگری در سه بخش اصلي توضیح داد: آموزش نيروي انساني شاغل در تاسيسات گردشگري كشور، تجهيز و ايمني و بهداشت تاسيسات گردشگري و ارتقاء كيفيت سرويس و خدمات، از  موارد مهم  ارتقا این صنعت تعريف شده است.

جهانیان گفت: هرچند ارائه خدمات استاندارد در صنعت گردشگری بین المللی به‌خصوص در کشورهای پیشرفته مدت هاست ارایه می شود، اما در ایران با انبوهی از جاذبه های طبیعی و تاریخی  استاندارد در صنعت گردشگری در جایگاهی که مورد انتظار است قرارنداشته و کمتر از یک دهه است به آن توجه می‌شود. در حالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری، صادرات نامرئی هیچ منطقه ای از جهان ارتقاء نمی یابد مگراینکه استانداردسازی به صورت علمی وتخصصی وبا نگاه حرفه ای مورد توجه قرارگیرد.

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ درخصوص  دلایل لزوم استانداردسازی در  صنعت گردشگری ایران گفت: نکته اول اینکه  فضای صنعت گردشگری بین المللی فضایی رقابتی شده؛ همچنین در همین فضای رقابتی سفر کردن نیز بسیار ساده و سهل شده است و همین موضوع باعث شده تا امکان مقایسه به گردشگران داده شود و با توجه به معیارهای ذهنی خودشان و استانداردهایی که به دنبال آن هستند تا مقصد نهایی را تعیین کنند. اما مهمترین نکته که به لزوم استانداردسازی گردشگری ایران می انجامد، بحث ارزش پول است. زیرا هم اکنون هیچ توریستی در جهان حاضر نیست بدون دلیل پول خود را هدر بدهد بلکه قصددارد به‌صورت بهینه ازآن استفاده کند.

وی افزود: بنابراین این موضوع نیازمند استانداردسازی خدمات ومحصولات گردشگری در ایران است.همچنین با استانداردسازی می توانیم سطح انتظار وتوقعات گردشگران از خدمات قابل ارائه از گردشگری ایران را مشخص کرد و از بروز مشکلات و مسایل بعدی مثل شکایت ها و خاطرات بد جلوگیری کنیم .این درحالی است که اگربتوانیم با رعایت استانداردها خدمات  مطلوب وشایسته ای را  به گردشگر ان ارائه کنیم موجب رشد ،توسعه وتعالی گردشگری ایران  درعرصه های ملی وبین المللی می گردد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا