نجات یک گونه نادر ببر سیبری

یکی از ببرهای سیبری که در اوایل زمستان سال جاری مرزهای روسیه را به سمت چین ترک کرده بود و هفته های متمادی را  در شمال شرق چین سپری کرده بود ، پس از بازگشت به روسیه در روزهای گذشته ، از سوی مسئولان حفظ حیات وحش روسیه شکار شده و به یک باغ وحش منتقل شد.

این ببر که اوستین نام دارد ، یکی از 5 توله ببری بود که مناطق دوردست شرق تایگا در حدود دو سال پیش پیدا شده بودند و پس از انتقال به مرکز نگهداری ویژه ، در تابستان گذشته به طبیعت منتقل و رها شده بودند . مسئولان محیط زیست روسیه ، در بدن  این ببرها فرستده های بسیار کوپکی تعبیه کرده اند که از این طریق می توان رد آن ها را گرفته و شرایط زیستی این گربه سانان در خطر انقراض را زیر نطر داشت .

دلیل انتقال این ببر به باغ وحش نیز حملات وی به روستاها و شکار سگ های اهلی در روستای روسیه بود که این موضوع می توانست خطراتی برای مردم این منطقه و خود این ببرکه از نزاد آمور و از گونه های در خطر انقراض قرار محسوب می شود ، داشته باشد . در حال حاضر این ببر در باغ وحش شهر روستف Rostov نگهداری می شود .

چندی پیش مقامات چینی از بازگشت ببر سیبری که توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه می ( اردیبشهت ماه ) سال جاری در طبیعت رها شده بود ، از چین به روسیه خبر دادند . این ببر  پس از مدتی از مرزهای روسیه گذشته و وارد چین شده و چندین ماه در جنگل های چین به سر برد . بنا به گزارش مقامات چینی این ببر در روزهای گذشته مجددا  وارد مرزهای روسیه شده است .

در همین راستا یکی از ماموران وزارت حفاظت از حیات وحش چین اعلام کرد که دستگاه GPS که به این ببر سیبری متصل بود و باعث می شد تا ماموران از حضور آن در بخش های مختلف روسیه و چین با خبر شوند ، نشان می دهد که این ببر وارد منطقه تایگای روسیه شده است .

این ببر پس از رهایی در طبیعت روسیه ، برای اولین بار در اویل ماه اکتبر (مهرماه) در  طیبعت Taipinggou  واقع در شمال شرقی چین ردیابی شدند.

لازم به ذکر است که ببر سیبری که به ببر آمور (Amur tiger) نیز شهرت دارد ، در لیست قرمز جانوران در خطر انقراض قرار دارند و بنا به گفته صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund) در حال حاضر تنها 500 قلاده ببر سیبری در سراسر جهان وجود دارد . در سال 2010 مسئولان روسی یک برنامه و استراتژی ملی را برای حفاظت از ببر سیبری آغاز کردند که بزرگ کردن این پنج ببر مذکور و رها سازی آنها از فعالیت های آنان در جهت حفظ این گونه از گربه سانان به حساب می آید .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا