شیوه ای ساده برای تبدیل سلول های پوستی به سلول های سفید خونی

سیناپرس: سلول های سفید خونی، نقش سربازان بدن در برابر عوامل مهاجم و عفونت ها را دارند. در واقع سیستم ایمنی داخلی بدن انسان با اتکاء به این سلولها عمل می کند. با این حال در برخی از بیماری ها، به خاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کافی نبودن شمار این سلول ها، لازم است مقدار بیشتری از آن به فرد بیمار پیوند زده شود.

در حال حاضر، از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) برای تولید سلول های سفید خونی استفاده می شود. اما این شیوه بسیار دشوار است، زیرا نیازمند حداقل دو ماه زمان و همچنین کار سخت آزمایشگاهی است. افزون بر این، سلول های سفید به دست آمده از این شیوه ممکن است نتوانند به خوبی در بافت مورد نظر و یا مغز استخوان قرار گیرند و احتمال بروز تومور در این صورت نیز وجود دارد.

شیوه جدیدی که دانشمندان برای تولید سلول های سفید خونی به آن دست یافته اند، تنها دو هفته وقت می برد، سلول های سفید خونی تولید شده از آن موجب ایجاد تومور نمی شود و همچنین به خوبی در بدن جای می گیرد. در این شیوه، به سلول پوستی گفته می شود که ماهیت اصلی خود را فراموش کند و در مرحله بعدی نیز به این سلول دستوری برای تبدیل شدن به سلول سفید خونی داده می شود.

دانشمندان این شیوه جدید را «تبدیل غیرمستقیم اصل و نسب» (indirect lineage conversion) نامیدند. پیش از این مشخص شده بود که این شیوه می تواند به تولید سلول های رگ بدن انسان بیانجامد. در این شیوه جدید بر خلاف شیوه رایج که از سلول های بنیادین استفاده می شود، با استفاده از مولکولی با نام SOX2، سلول پوستی را به مرحله ای می بریم که وظیفه ای که برایش برنامه ریزی شده است (یعنی تبدیل شدن به یک سلول پوستی) را فراموش کند. سپس با استفاده از یک عامل ژنتیکی به نامmiRNA125b به این سلول دستور می دهیم که به سلول سفید خونی تبدیل شود.

این دانشمندان امیدوارند که این شیوه بتواند گام مهمی در زمینه پیوند سلول های بنیادی باشد.

جزئیات بیشتر این مطالعه در ژورنال Stem Cellمنتشر شده است.