افزایش میزان امواج ماورابنفش در آمریکای جنوبی

بنا به گزارش رسمی مرکز مطالعات آب و هوا در کشور پرو ، میزان تابش امواج ماورا بنفش در این کشور به مرز هشدار دهنده ای رسیده است . بر این اساس ، در بسیاری از نقاط پرو میزان ثبت شده امواج ماورابنفش بسیار بیشتر از حد عادی بوده و خطرناک گزارش شده است . به گفته کارشناسان این کشور ، این پدیده احتمالا تا پایان ماه مارچ ( فروردین ماه ) ادامه خواهد داشت .

بنا به گزارش سازمان تحقیقات آب و هوائی پرو ، میزان اشعه ماورای بنفش در بخش های مرکزی کوه های آند و مناطق Junin تا میزان 16 واحد افزایش یافته است و این موضوع در بخش های جنوبی این کشور مانند Moquegua  نیز بسیار بالا و بوده و رقم 15 را نشان می دهد .

پژوهشگران در حال بررسی دلایل این رویداد هستند و اگرچه هنوز به صورت قطعی دلیلی برای این موضوع عنوان نشده است ولی کارشناسان با توجه به خطرات گسترده تابش شدید امواج ماورا بنفش به بدن انسان ،  به شهروندان این کشور توصیه کردند از عینک های آفتابی استفاده کرده و در هنگام خروج از منزل مجهز به چتر و کلاه های لبه دار باشند . از سوی دیگر استفاده از کرم های ضد آفتاب نیز توصیه می شود .

میزان بالای اشعه ماورای بنفش می تواند منجر به آـسیب دیدگی سیستم بینائی و سوختگی پوست و زمینه ساز بروز بیماری هایی مانند سرطان پوست شود .

اصلی ترین منبع تولید امواج ماورا بنفش در کره زمین ، ستاره خورشید است که سه طیف مختلف امواج ماورابنفش از جمله UVA , UVB  و UVC را تولید می کند . در این میان بخش عمده امواج مضر ماورابنفش نور خورشید توسط لایه اوزون جذب شده و به زمین نمی رسد و 99 درصد امواجی که به سطح زمین می رسند از نوع UVA هستند که مضرات و خطر کمتری نسبت به دو نوع دیگر دارد .  

اگرچه امواج ماورا بنفش کاربری های زیادی در صنعت و پزشکی دارد ولی در صورت تابش بیش از حد به بدن موجودات زنده ، می تواند آسیب رسان بوده و  برخی از انواع آن که به نور سیاه معروف هستند  قادر به نفوذ عمیق در بدن انسان و ایجاد تاثیرات تخریبی در بافت ها و دی ان ای شوند .

امواج ماورا بنفش علاوه بر صدمات پوستی ، می تواند موجب صدمه دیدن چشم نیز شده و آسیب های جدی به بینائی وارد کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا