انتشار اطلاعات جدید ساختار اپی ژنوم انسانی

دیروز چهارشنبه اطلاعات کاملی از آخرین تحقیقات و پژوهش های انجام شده در حوزه اپی ژنوم انسانی human epigenome که ترکیباتی شیمیائی هستند که با تغییرات ساختاری و شیمیائی ، برای دی ان ای ها دستورالعمل های لازم را صادر می کنند ، به صورت رایگان منتشر شد . این اطلاعات شامل بیست و چهار مقاله و گزارش پژوهشی منتشر شده در مجلات گروه علوم طبیعی Nature group of scientific magazines است .

شایان ذکر است که این پژوهش در نتیجه برنامه بلند مدتی است که در حوزه اپی ژنومیک انسانی و با هدف ترسیم نقشه جامع آن از سوی ایالات متحده امریکا در حال پیگیری است . این پروژه تحقیقاتی از سال 2008 آغاز شده و قرار است به مدت ده سال ادامه داشته باشد . با توجه به اهمیت بسیار زیاد این پروژه،  بودجه ای برابر با 240 میلیون دلار نیز برای این تحقیقات در نظر گرفته شده است .

به باور کارشناسان ، پی گیری  و انتشار این تحقیقات و اطلاعات در مورد اپی ژنوم انسانی ، مهم ترین کشف و پژوهش انجام شده از سال 2001 تا کنون  در حوزه ژنتیک انسانی محسوب می شود . در این تحقیقات مدل اولیه ساختار و توالی شیمیائی سازنده دی ان ای مورد بررسی و پژوهش دقیق و جامعی قرار گرفته و نتایج و گزارش های این مطالعات ، اطلاعات ارزشمندی را به پژوهشگران ارائه می کند . این اطلاعات شامل شناسائی ترکیب ژنوم انسانی ، ساختار شیمیائی و آرایش دی ان ای هستند .

پژوهشگران اعتقاد دارند تحقیقات انجام شده روی اپی ژنوم انسانی می تواند پزشکان را در درمان و پیشگیری از برخی بیماری ها مانند دیابت ، فشار خون ، رماتیسم مفصلی و آلزایمر یاری کند . در این تحقیقات ، پژوهشگران تلاش می کنند با کشف رمز کدهای اپی ژنوم انسانی ، به نحوه پردازش دی ان ای توسط اپی ژنوم پی ببرند .