استخراج DNAمیکروب وبا از استخوان های باستانی

باستان شناسان و پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو Ohio State University از ایالات متحده آمریکا با همکاری پژوهشگران دانشگاه پیسا University of Pisa در کشور ایتالیا در حال انجام حفاری و کاووش های باستان شناسانه در مجموعه گورستانی هستند که در اطراف یک کلیسای متروکه  قدیمی وجود داشته است . این سایت باستانی در منطقه توسکانی از کشور ایتالیا قرار دارد .  

بر اساس یافته های این پژوهشگران ، بسیاری از افراد مدفون در این قبرستان ، قربانیان بیماری همه گیر وبا هستند که در سال 1850 میلادی در بسیاری از نقاط جهان شیوع پیدا کرده و تلفات سنگینی به بار آورد . یافته های باستان شناسان نشان می دهد که در این قبرستان ، اجساد قربانیان وبا به سرعت پس از مرگ دفن شده و بر روی جسد آن ها مقداری آهک ریخته می شد .

کلارک اسپنسر لارسن Clark Spencer Larsen  ؛ پژوهشگر و زیست باستان شناس bioarchaeologist دانشگاه ایالتی اوهایو در ارتباط با این موضع عنوان کرد : "این اقدام  در آن دوره به منظور جلوگیری از انتشار بیماری از طریق اجساد صورت می گرفت ولی ریختن این آهک با توجه به نوع خاک منطقه سبب شده است تا استخوان های این افراد سالم باقی مانده و در شرایط شیمیائی مطلوبی جهت بقا قرار گیرند . "

وی همچنین در گزارش های خود عنوان کرده است که این شرایط سبب شده است تا در این مجموعه قبرستانی ، بهترین و سالم ترین نمونه های استخوانی بازمانده از قربانیان وبا در سال 1850 میلادی به دست بیاید .

وی در ادامه افزود : " ما به دلیل این کشف مهم خیلی هیجان زده هستیم زیرا موارد زیادی است که می توان از این یافته ها استخراج کرد . "

به باور پژوهشگران ، وجود آهک در این قبرها می تواند باعث سالم ماندن دی ان ای باکتری ها نیز شده باشد و به همین دلیل این تیم پژوهشی در حال حاضر مشغول نمونه برداری و آنالیز خاک مجاور اسکلت ها در این قبرستان هستند تا از این طریق نشانه ای از دی ان ای عامل بیماری زای وبا را در سال 1850 میلادی به دست آورند .

موضوع دیگری که در این تحقیقات با اهمیت تلقی می شود ، استفاده از این قبرستان به صورت مستمر از سال 1056 میلادی است . این موضوع به معنی وجود شواهد و مدارکی از دوران پیش از سال وبائی است و باستان شناسان امیدوارند در این قبرستان همچنین نشانه هائی از افرادی که بر اثر طاعون در قرن چهاردهم میلادی درگذشته اند نیز شناسائی و بررسی شود .

لارسن در خاتمه گزارش خود می نویسد : " ما در این سایت باستانی ، پنجره ای گشوده شده به دوران باستان داریم و از این طریق می توان شرایط بهداشت و پزشکی هزاران سال گذشته را بررسی کرده و دریافت که در ایتالیا و اروپای باستان چه شرایطی وجود داشته است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا