ریشه کن شدن مالاریا با تغییر ژنتیکی در پشه آنوفل

به گزارش ایرنا ازخبرگزاری فرانسه، تحقیقات دیگری در سال های اخیری ثابت کرده بود که تغییر ژنتیکی برای نابارور کردن انگل پلاسمودیوم فالسیپاروم (که باعث بیماری مالاریا می شود) در پشه های ناقل این بیماری ممکن است.اما نتایج این تحقیق تازه که اوایل همین هفته منتشر شده حاکی از پیشرفت های زیادی در یکی از روش های اصلاح ژن به نام کریسپر( Crispr) است.

در این روش ژن های جلوگیری از باروری انگل در دی ان ای پشه آنوفل قرار داده می شوند و نسل بعدی این پشه ها دیگر قادر به رشد این انگل نخواهند بود.
پشه آنوفل، مهم ترین روش انتقال مالاریا در آسیا به شمار می رود. محققان می گویند درصد موفقیت این روش بیش از 99 درصد است.
دکتر آنتونی جیمز، استاد زیست شناسی و ژنتیک مولکولی در دانشگاه ارواین در آمریکا که رهبری این تحقیق را به عهده دارد، می گوید که این روش نویدی برای ریشه کن شدن مالاریا است.
دانشمندان برای اینکه مطمئن شوند این روش اصلاح ژن در پشه ها موفق عمل می کند و به دی ان ای درست در ساختمان ژنتیکی پشه اثر می گذارد، نوعی آنزیم که باعث قرمز شدن چشم پشه های نسل بعدی می شود به این تغییرات اضافه کردند که 99 و نیم درصد نسل بعدی پشه ها، چشمان قرمزی داشتند.
جیمز معتقد است که قبل از اینکه این روش در سرزمین های دچار مالاریا به طور وسیع انجام شود، آزمایش های بیشتری برای اثبات اثر این دستکاری ژنتیکی بر روی بدن پشه ها در آزمایشگاه لازم است، اما این اولین گام بسیار مهم است.
جیمز می گوید که ما می دانیم (تغییرات بر روی ژن ها) کار می کند. پشه های نسل دوم، آخرین نسل پشه ها نخواهند بود، اما ما می دانیم که می توانیم (تغییراتی) در جمعیت بزرگ آنها ایجاد کنیم.مالاریا هنوز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است.
40درصد مردم دنیا در مناطقی زندگی می کنند که در خطر ابتلا به مالاریا هستند. هر ساله بین 300 تا 500 میلیون نفر در سراسر جهان به مالاریا دچار می شوند و نزدیک به یک میلیون نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند.
اغلب قربانیان این بیماری، نوزادان، کودکان و زنان بارداری هستند که در صحراهای جنوب آفریقا زندگی می کنند.