سالمندان بالای 65 سال بیشتر از سایرین افسرده می‌شوند

در این مطالعه که به مدت 15 سال روی بیش از 2000 سالمند استرالیایی صورت گرفته، مشاهداتی به دست آمده که نشان می‌دهد افراد از سن 65 سالگی به بعد افسرده‌تر می‌شوند.

مطالعات قبلی، نشان داده بودند که علائم افسردگی با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد؛ اما این موضوع فقط به افراد در محدوده سنی زیر 85 سال مربوط می‌شود و افراد بیش از 85 سال معمولا شادتر از سایرین هستند. این اولین مطالعه‌ای است که به بررسی این موضوع در فراتر از 85 سالگی پرداخته است.

محققان کشف کردند که هم زنان و هم مردان شرکت‌کننده در این مطالعه، با بالا رفتن سن به طور فزاینده‌ای افسرده‌تر شده‌اند. البته نتایج حاکی از آن است که تعداد زنان بیشتر از مردان بوده است، با این حال سرعت افزایش علائم افسردگی در مردان بیشتر از زنان بود.

عواملی که بر روند رو به رشد افسردگی تاثیر می‌گذارند، یکی بیماری – به خصوص از نوع مزمن آن – و دیگری نزدیک شدن به زمان مرگ است.

به نظر می‌رسد شیوه زندگی فرد نیز یک عامل مهم باشد، به عنوان مثال نیمی از افراد مورد مطالعه از آرتریت رنج می‌بردند که این بیماری مزمن هم برای مردان و هم برای زنان با نشانه‌های افسردگی ارتباط تنگاتنگی داشت. 

این یافته‌ها بسیار مهم هستند. امروزه مردم نسبت به گذشته زندگی طولانی‌تری را تجربه می‌کنند و بنابراین باید بدانیم چگونه با افسردگی ناشی از بالا رفتن سن مقابله کنیم.

در آخر، باید در ارائه خدمات به سالمندان به ویژه پشتیبانی از سلامت روانی و کنترل بیماری‌های جسمی آنان و همچنین فراهم کردن امکانات رفاهی مانند دسترسی به خدمات و مراقبتهای بهداشتی دقت بیشتری اعمال شود.

نتایج این پژوهش در نشریه Psychology and Aging منتشر شده است.

 

مترجم : صالح سپهری فر

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا