اثرات مخرب مطالعه کتاب های الکترونیک قبل از خواب

سیناپرس: مطالعات نشان می دهد نور تلفن های همراه و دستگاه های الکترونیک در زمان پیش از خواب در مقایسه با کتاب های چاپی باعث کاهش کیفیت خواب، تعویق در زمان خواب و کاهش هوشیاری در صبح روز بعد می شود.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون آمریکا می گویند خواندن کتاب های الکترونیک می تواند موجب کمبود خواب و بر هم زدن ریتم طبیعی خواب شود که این مشکلات بر سلامت و عملکرد بدن تاثیر خواهند گذاشت. این مطالعه از آنجا اهمیت می یابد که بیماری کم خوابی مزمن می تواند خطر ابتلا به سرطان هایی از جمله سرطان پستان و سرطان پروستات را افزایش دهد.

نور آبی این دستگاه ها مانع از تولید هورمونی به نام ملاتونین می شود که تولید این هورمون موجب خواب آوری می شود. یک بررسی در اوایل سال جاری نشان داد 78 درصد از انگلیسی ها در هنگام خواب با دیدن این نور آبی ساطع شده از تلفن همراه و کامپیوتر دیگر احساس خواب آلودگی نمی کردند و در مطالعه دیگری از 2149 جوان بین 18 تا 24 ساله، این درصد به رقم شگفت انگیز 91 درصد افزایش یافته است

دکتر چارلز، متخصص طب خواب در دانشکده پزشکی هاروارد افزود: در 50 سال گذشته همواره شاهد کاهش مدت وکیفیت خواب بوده ایم واز آنجایی که بیشتر مردم به ویژه کودکان و نوجوانان از دستگاه های الکترونیکی برای ارتباط، سرگرمی و خواندن استفاده می کنند، بخش قابل توجهی از خواب خود را از دست می دهند و تحقیق در مورد تاثیر استفاده  طولانی مدت این دستگاه ها بر روی  سلامت و سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری و مورد نیاز به نظر می رسد.

پژوهشگران دوازده نفر بزرگسال را به مدت دو هفته مورد بررسی و تحقیق قرار دادند . در این برنامه تحقیقاتی، خواندن کتاب 4 ساعت قبل از خواب و به مدت 5 روز، مقایسه ای بین دو حالت خواندن کتاب های چاپ شده و کتاب های الکترونیکی صورت گرفت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا