استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با تنش آبی

سرزمین پهناور ایران با وجود همه ظرفیت ها و استعدادهای پیدا و پنهانی که دارد، در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین واقع شده است بنابراین بحث کمبود آب همواره به عنوان یکی از مهم ترین عوامل محدودکننده تولید مطرح بوده است. در سال های اخیر به واسطه کاهش نزولات جوی و پدیده تغییرات اقلیمی از یک سو و نیز مدیریت نادرست منابع آب از سوی دیگر، بحران خشکسالی و کمبود آب تشدید شده است. از این رو برای مقابله با پیامدهای ناگوار این مساله، طرح های مختلفی از طرف کارشناسان و صاحب نظران ارایه شده که اغلب آنها یا در حد حرف باقی مانده و یا روند اجرایی کندی را سپری می کنند. اما به نظر می رسد، مقابله با بحران فزاینده ای چون بحران آب نیاز به اراده و جدیت و صدالبته اعتبارات بیشتری برای اجرای طرح های پیش بینی شده دارد.

علی ایرانپور؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: کشور ما یکی از 10 کشوری در دنیاست که دچار تنش آبی است. در خاورمیانه هم از این نظر جزو 3 کشور اول هستیم که وضعیت بحرانی آب را تجربه می کنیم. گذشته از خشکسالی های اخیر، آنچه مسلم است اقلیم کشور ما اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی است. در شرایطی که بارش ها کاهش یافته، این شرایط به مراتب سخت تر هم شده است. ما باید این واقعیت را بپذیریم و بر اساس این شرایط برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: در کنار این مسایل، عدم توجه به میزان فعلی منابع آب و عدم برنامه ریزی مناسب برای اجرای طرح هایی که می تواند به افزایش بهره وری آب کمک کند، از دیگر دلایلی است که مزید بر علت شده است.

ایرانپور تصریح کرد: هم اکنون راهکارهای زیادی وجود دارد که ما بتوانیم از این وضعیت بیرون برویم که بخشی از این راهکارها در دست بررسی است و بخشی هم بررسی و به قانون تبدیل شده است. اما متاسفانه باید گفت که تقریبا همه اینها در یک ویژگی مشترکند و آن این است که در حد حرف باقی مانده و اجرایی نشده اند. از انتقال آب از خزر و خلیج فارس که در زمان دولت قبل مطرح بود گرفته تا استفاده از منابع آبی و رودخانه هایی که دارد از مرزهای کشور خارج می شود و نیز افزایش راندمان و بهره وری آب در بخش کشاورزی که 92 درصد آب کشور در این بخش مصرف می شود. متاسفانه با وجود مصرف بسیار بالای آب در بخش کشاورزی، راندمان آبیاری بین 30 تا 35 درصد است. به عبارت دیگر حدود 60 درصد منابع آبی ما در اثر تلفات آب در بخش کشاورزی به هدر می رود و این عدد بسیار بزرگی است.

اقلیم کشور ما اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی است. در شرایطی که بارش ها کاهش یافته، این شرایط به مراتب سخت تر هم شده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما روش های آبیاری فعلی را اصلاح کنیم و روش های نوین آبیاری همچون قطره ای و بارانی را جایگزین نماییم، بخش زیادی از این تلفات کاهش می یابد. این موضوع منوط به پرداخت به موقع اعتبارات به متقاضیان اجرای این روش هاست. همچنین می بایست بحث های انتقال آب از خزر و خلیج فارس با انجام مطالعات درست در دستور کار قرار بگیرد و حتی می توان از صندوق ذخیره ارزی برای این منظور اعتبار تخصیص داد. سپس از محل عواید حاصل از توسعه اراضی کشاورزی و نیز ممانعت از خروج ارز از کشور برای واردات محصولات کشاورزی در طی چند سال، این مبلغ به صندوق بازگردانده شود. در عین حال اشتغالزایی خوبی هم صورت می گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا