بررسی خاک رس تثبیت شده با آهک در مجاورت سازه آبی

استفاده از مواد افزودنی مختلف برای اصلاح و بهبود خواص مهندسی خاك های ریزدانه همواره به عنوان یكی از روش های تبیت خاك مورد توجه بوده است. در این تحقیق تاثیر آهك هیدراتهبرروی مقاومت فشاری خاك رسی در دو حالت با رطوبت بهینه و رطوبت اشباع مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدار 5 درصد آهك هیدراته به عنوان مقاومت فشاری بیشینه است اما با در نظر گرفتن ضریب نرم شوندگی مقدار 3 درصد آهك هیدراته به عنوان مقدار بهینه تعیین گردید.

به منظور انجام این پژوهش، نمونه های آزمایشی متعددی با افزودن مقادیر مختلفی از آهك هیدراته شامل صفر، 1، 3 و 5 درصد به خاك رسی تهیه کرده و تحت آزمایش های تراكم استاندارد، تراكم هاروارد و پس از عمل آوری با یك طرح فاكتوریلی در سنین 7، 14، 28 و 90 روزه در سه تكرار مورد آزمایش مقاومت فشاری محصور نشده با رطویت بهینه و رطوبت اشباع قرار گرفتند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد كه با افزایش مقدار آهك هیدراته مخلوط در خاك، وزن واحد حجم خشك حداكثر كاهش یافته و رطوبت بهینه افزایش یافته است. هم چنین افزایش آهك هیدراته به طور قابل ملاحظه ای موجب افزایش مقاومت فشاری خاك در دو حالت با رطوبت بهینه و رطوبتاشباع گردیده و این افزایش مقاومت به طور معنی دار متاثر از زمان عمل آوری و مقادیر آهك هیدراته است.نتایج به دست آمده نشان داد كه مقدار 5 درصد آهك هیدراته به عنوان مقاومت فشاری بیشینه است اما با در نظر گرفتن ضریب نرم شوندگی مقدار 3 درصد آهك هیدراته به عنوان مقدار بهینه تعیین گردید.

منبع: جهانگیر عابدی كوپایی، كامیار نوروزیان، نادر عباسی،  1394  ارزیابی دوام و پایداری خاك های رسی تثبیت شده با آهك هیدراته در مجاورت سازه های آبی. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك ، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا