روشی برای حذف جیوه از خاك رس

به روش احیای خاك های آلوده با استفاده از میدان الكتریكی، الكتروكینتیك گفته می شود كه بیشتر برای آلاینده زدایی فلزات سنگین، آنیون ها و تركیبات آلی قطبی از خاك استفاده می شود. محققان بومی در مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، به بررسی بازدهی حذف جیوه از خاك رس (با نسبت وزنی كائولن به ماسه 2 به 1) با اعمال این روش و تعیین شرایط حذف بهینه پرداخته شده است. كائولن به علت جذب شدید آلاینده و شبیه سازی مناسب سایت آلوده، شرایط مناسبی برای ارزیابی بازدهی روش الكتروكینتیك فراهم می كند.

روش بررسی به این ترتیب بود که در این تحقیق، غلظت جیوه كل خاك 800 mg/kg و مدت زمان آزمایش ها 32 روز در نظر گرفته شدند. آزمایش ها در دو گرادیان ولتاژ 1 و 5/ 1 VDC/cm و به ازای به كارگیری محلول های 1/ 0 مول Na-EDTA، 0/1 و 4/ 0 مول KI و آب مقطر به عنوان كاتولیت انجام شدند.

نتایج این پژوهش نشان دادند كه بهترین بازدهی (03/ 99%) زمانی به دست آمد كه محلول 4/ 0 مول KI با گرادیان ولتاژ 1 VDC/cm به كار گرفته شد. در ادامه پروفیل های جریان الكتریكی، pH مخازن كاتد و آند و pH، رطوبت و هدایت الكتریكی خاك ترسیم شدند و مورد بحث قرار گرفتند.

منبع: آرش كیایی، محمد رضا توكلی محمدی، احمد خدادادی،  1394، بررسی بازدهی روش الكتروكینتیك در حذف جیوه از خاك رس آلوده. فصلنامه علوم و تكنولوژی محیط زیست ، سال هفدهم، شماره 3 (پیاپی 67).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا